Taggede innlegg sprengstoff

Interessant HMS-grep fra Statens vegvesen

Formodentlig vil flere aktører enn Hammerglass se sikkerhetsglass-markedet som nå kommer rullende som en pukkverkssalve. Da får vi en sunnere konkurranse og lavere priser. Og mest av alt bedre sikkerhet. 

Statens vegvesen krever vern mot forsagere

Laste- og piggemaskiner på SVV-anlegg skal sikres med eksplosjonssikre vinduer i verneklasse 3. Det innføres i etatens nye kontraktsmaler, som kommer denne uka.

Hunder snuser opp gammelt sprengstoff i tunneler

Hunden – nå også tunnelarbeiderens beste venn. Militære sprengstoffhunder har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres. De har på tre år funnet 500 tilfeller av gjenstående sprengstoff i opptil 50 år gamle borehull. Men nå er det slutt, Forsvaret vil ikke mer.

Hva om vi sprenger med noe annet enn dynamitt?

Sprengning kan godt bli sikrere. Spørsmålet er bare hvordan. Hva om vi fjerner dynamitten? Her skyter Bjørn Olavesen i Grimsrud med emulsjon i patron. Den er ti ganger sikrere enn dynamitt, lover Austin Norge.

Fjellsprengere oppdaterer viktig kunnskap

Bergsprengere har fått ny Eksplosivforskrift. Byggherrer og entreprenører som kjøper sprengningstjenester trenger generelt å lære mer om sitt eget ansvar. Derfor er to viktige kunnskapskilder i sprengningsbransjen nå under oppdatering.

SVV vil ikke stille krav om elektroniske tennere

Statens vegvesen har i et internt rundskriv bestemt at etaten ikke skal kreve elektroniske tennere på etatens prosjekter. Tennsystem skal være entreprenøren valg. – Overraskende og rart, sier lederen i Bransjerådet for fjellsprengning om SVVs begrunnelse. Nye veier AS krever elektroniske tennere i alle kontrakter. 

Beskytter mot sol og sprengstoff

Rykende fersk nyhet fra Hammerglass: Nye IR-vinduer i verneklasse 3 kommer til høsten. Beskytter mot sol, varme og eksplosiver.

Den livsfarlige frontruta

Pigging og utlasting med en vanlig frontrute på maskinen er potensielt livsfarlig. Uansett gitter utenpå eller ikke. Det er jo utrolig at det foregår.

Finner ofte gjenstående sprengstoff

Det blir gjort funn av forsagere relativt ofte på Statens vegvesens prosjekter. Det er etaten bekymret over. DSBs statistikk på gjenstående sprengtoff er heller dårlig.

– Tenk sprengstoff-rutiner på forhånd

Kristian Bernhardsen holder ofte kurs for bergsprengere. Hver gang hører han nye historier om gjenstående sprengstoff som oppdages under boring eller utlasting. – Ha rutinene klare på forhånd, råder Bernhardsen.

Vil ha graverførerne med på risikovurdering

Sprengningsentreprenør Petter A. Olsen vil ha graverførerne med på risikovurdering. – Det hjelper lite å snakke med ”bare” anleggslederen når det er graverføreren som setter piggen i berget.

Til kamp mot gjenstående sprengstoff

Spesialister fra hele bransjen jobber nå på spreng med én oppgave: Finne ut hvordan vi skal bli kvitt problemet med gjenstående sprengstoff.

Rystende hjelper ved sprengning

Sprengere må på mange jobber ha like minst god kontroll på rystelsene som på sprengstoffet. Her er en som vil hjelpe til med det. Han har til og med laget en egen app for det.

Advarer mot å stake med borerigg

Sprengstoff detonerte i spylehullet på riggen. Her er DSBs redegjørelse etter Geilo-ulykken. Lister opp læringspunkter for hele bransjen.

Fjellsprengere slipper ”track & trace”

Sprengstoff skal merkes. Til våren skal det også kunne spores elektronisk. Men det kravet stopper ved levering til sluttkunden.

På trygg grunn

Hvordan skal man unngå skader på byggverk, tunneler og bergrom i forbindelse med anleggsarbeider? Det er tema for tredelte NS 8141. 

Granater funnet på avfallsanlegg

Ansatte fant tre granater på gjenvinningsstasjon i Follo. Var ikke spesielt farlig, viste det seg.