SPRENGSTOFF PÅ AVVEIE: I fjor var det 138 tilfeller av eksplosjoner i Sverige utført av kriminelle. Det eneste landet i Europa med flere eksplosjoner, var Ukraina. Dette ifølge Jan Johansson, fra svenske Bergsprängnings Entreprenörernas Förening (BEF).
Taggede innlegg sprengstoff
Du som håndterer eksplosiver har et ansvar!
Hver dag håndteres store mengder eksplosiver i Norge. Håndteringen er strengt regulert for å unngå uhell, og for at eksplosiver ikke skal komme ut av den lovlige håndteringskjeden. Les rådene fra DSB her.
Første salve med nytt sprengstoff
Sammen med Statens vegvesen og Hypex Bio Norge, utførte Skanska det som skal være verdens første kommersielle tunnelsalve med et helt nytt og nitrogen-fritt sprengstoff.
Ivrige lærlinger hos Eksplosivhund.no
Fagopplæring som hundefører er et nytt tilbud, og den første lærebedriften i det nye faget holder til på Løten, i Innlandet, og har hele fire lærlinger.
Norges første fullskala renseanlegg for nitrogenavrenning fra sprengstein
På E16 Sandvika-Skaret utføres nå nybrottsarbeid for å redusere utslipp av nitrogen fra veianlegg med det første biofilteret av sitt slag.
Ny løsning for kjøp av eksplosiver
Håndtering av eksplosiver er strengt regulert i Norge. Det kreves tillatelse fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for å kjøpe eksplosiver. DSB har nå lansert en ny digital løsning for virksomheter som skal søke om dette.
Eksplosiv prisvekst på sprengstoff
Det er ikke bare strømprisen som har skutt i været den siste tiden. En voldsom prisvekst på sprengstoff skaper nå bekymringer for aktører i anleggsbransjen.
Derfor må skytebasen kjøre dieselbil – enn så lenge
Varebilene blir elektriske. Da kan vel skytebasen også frakte sprengstoffet fossilfritt? Nei, det må skje med diesel-varebil. Her er årsaken. NB: Endring er på gang.
Sprengningsbransjen vil holde el-maskiner unna sprengstoff
Elektriske anleggsmaskiner fører med seg nye risikomomenter som kan være spesielt farlige i nærheten av sprengstoff. Sprengningsentreprenører og bransjeforeningen NFF ber om risikovurdering, og vil holde el-maskiner unna sprengstoff til man vet mer.
Ny veileder skal hindre farlig stoff på avveie
En ny veileder fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal gjøre norske virksomheter bedre i stand til å hindre at farlig stoff misbrukes til kriminelle handlinger.
GPS på sprengstoffhunder
«Maskinstyring» inntar nye bruksområder. Her tas GPS for første gang i bruk på hunder som søker eksplosiver på anlegg. Viktig dokumentasjon fra søk etter sprengstoff går rett inn i prosjektets øvrige dataflyt, direkte til de som trenger det.
Med nese for dynamitt
Ingen elektroniske sensorer kan måle seg med Chili, Corona(!) og Sylvester – sprengstoffhundene som jakter dynamitt på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal.
Brannvesen skal gjøre sprengstofftilsyn for DSB
De to kommende året blir det mer tilsyn med sprengstoff rundt om i landet. Tilsynet skal utføres av brannvesenet.
Ber om mer tilsyn med sprengningsbransjen – igjen
De fleste av landets sprengstofflagre har mangler og avvik. DSB mangler penger, og har knapt vært ute på tilsyn etter aksjonen i 2015. Nå nærmest trygles det om mer tilsyn med sprengningsbransjen.
Supernese finner gjenstående sprengstoff
Dette er Norges ferskeste anleggsentreprenør i arbeid. «Utstyret» går på tørrfór og trening, ikke diesel eller strøm. Med supernese og solid erfaring leter de opp gjenstående sprengstoff, uansett om det er fra 50-tallet eller forrige uke. Oppdragene står i kø for søksentreprenøren Eksplosivhund.no. Grunnleggeren ønsker konkurranse og nasjonale krav til sprengstoffhunder
Interessant HMS-grep fra Statens vegvesen
Formodentlig vil flere aktører enn Hammerglass se sikkerhetsglass-markedet som nå kommer rullende som en pukkverkssalve. Da får vi en sunnere konkurranse og lavere priser. Og mest av alt bedre sikkerhet.
Statens vegvesen krever vern mot forsagere
Laste- og piggemaskiner på SVV-anlegg skal sikres med eksplosjonssikre vinduer i verneklasse 3. Det innføres i etatens nye kontraktsmaler, som kommer denne uka.
Hunder snuser opp gammelt sprengstoff i tunneler
Hunden – nå også tunnelarbeiderens beste venn. Militære sprengstoffhunder har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres. De har på tre år funnet 500 tilfeller av gjenstående sprengstoff i opptil 50 år gamle borehull. Men nå er det slutt, Forsvaret vil ikke mer.
Hva om vi sprenger med noe annet enn dynamitt?
Sprengning kan godt bli sikrere. Spørsmålet er bare hvordan. Hva om vi fjerner dynamitten? Her skyter Bjørn Olavesen i Grimsrud med emulsjon i patron. Den er ti ganger sikrere enn dynamitt, lover Austin Norge.
Fjellsprengere oppdaterer viktig kunnskap
Bergsprengere har fått ny Eksplosivforskrift. Byggherrer og entreprenører som kjøper sprengningstjenester trenger generelt å lære mer om sitt eget ansvar. Derfor er to viktige kunnskapskilder i sprengningsbransjen nå under oppdatering.
SVV vil ikke stille krav om elektroniske tennere
Statens vegvesen har i et internt rundskriv bestemt at etaten ikke skal kreve elektroniske tennere på etatens prosjekter. Tennsystem skal være entreprenøren valg. – Overraskende og rart, sier lederen i Bransjerådet for fjellsprengning om SVVs begrunnelse. Nye veier AS krever elektroniske tennere i alle kontrakter.
Beskytter mot sol og sprengstoff
Rykende fersk nyhet fra Hammerglass: Nye IR-vinduer i verneklasse 3 kommer til høsten. Beskytter mot sol, varme og eksplosiver.
Eksplosjonssikker frontrute
Ruta til venstre er dobbeltsikret.
Prøver ny metode for å unngå gjenstående sprengstoff
Gjenstående sprengstoff er først og fremst et problem ved kontursprengning. På E16 Bagn-Bjørgo tester man nå ut en ny metode for å komme problemet til livs. Det ser svært lovende ut. Se bilder.
Den livsfarlige frontruta
Pigging og utlasting med en vanlig frontrute på maskinen er potensielt livsfarlig. Uansett gitter utenpå eller ikke. Det er jo utrolig at det foregår.
Vil ha graverførerne med på risikovurdering
Sprengningsentreprenør Petter A. Olsen vil ha graverførerne med på risikovurdering. – Det hjelper lite å snakke med ”bare” anleggslederen når det er graverføreren som setter piggen i berget.