Taggede innlegg massetransport

50 år med massetransport under og over bakken

I 1972 kjøpte 20 år gamle Torbjørn Engene sin første lastebil, en brukt Mercedes. Samme året satt han bak rattet i snutebilen på Aurlands-anlegget. Siden den gang har han og selskapet T. Engene AS fraktet mange millioner tonn stein ut av tunnel og til og fra vei- og bane-prosjekter.

Grønn massetransport på Fornebubanen

Gunnar Knutsen AS har utvidet sin maskinpark med ti nye biogass-lastebiler, hvorav flere er i drift på Fornebubanen. Dette markerer starten på selskapets store satsning på bærekraft og miljøvennlige løsninger.

Hæhre tester ny type Doosan dumper

Tipptruck eller dumper? Begge deler! Et nytt dumperkonsept fra Doosan er nå under utprøving hos Hæhres prosjekt på E18 Langangen. Midjestyrt og toakslet, med kasse som lastes enkelt av en 90-tonner. Se video.

Optimal massehåndtering på Inderøy

I forbindelse med utbyggingen av et av Trøndelags største industriområder, sørger Austad Maskinstasjon for en forbilledlig massehåndtering. Effektivt og miljøvennlig.

Joda, masse i hjulgraver-hengeren ER tillatt

Morten Ødegård Oliversen kjørte et lass dikerensk i et VA-prosjekt i hengeren bak hjulgraveren. På vei til riggplassen fikk han stoppordre av SVVs utekontroll, og beskjed om at massetransport ikke er tillatt på offentlig vei. Kun redskap skulle være tillatt i hengeren. Vegdirektoratet er ikke enig.