I 1972 kjøpte 20 år gamle Torbjørn Engene sin første lastebil, en brukt Mercedes. Samme året satt han bak rattet i snutebilen på Aurlands-anlegget. Siden den gang har han og selskapet T. Engene AS fraktet mange millioner tonn stein ut av tunnel og til og fra vei- og bane-prosjekter.
Taggede innlegg massetransport
Grønn massetransport på Fornebubanen
Gunnar Knutsen AS har utvidet sin maskinpark med ti nye biogass-lastebiler, hvorav flere er i drift på Fornebubanen. Dette markerer starten på selskapets store satsning på bærekraft og miljøvennlige løsninger.
Hæhre tester ny type Doosan dumper
Tipptruck eller dumper? Begge deler! Et nytt dumperkonsept fra Doosan er nå under utprøving hos Hæhres prosjekt på E18 Langangen. Midjestyrt og toakslet, med kasse som lastes enkelt av en 90-tonner. Se video.
Optimal massehåndtering på Inderøy
I forbindelse med utbyggingen av et av Trøndelags største industriområder, sørger Austad Maskinstasjon for en forbilledlig massehåndtering. Effektivt og miljøvennlig.
Overskuddsmasser gir rassikring, rasteplass og næringspark
Miljøfokus i anleggsbransjen handler om mer enn noen få elektriske maskiner. På Skei i Jølster brukes store mengder overskuddsmasser til samfunnsnyttige formål. Kortreist og miljøvennlig.
Seks forslag for mindre massetransport
Mangelen på mottak for overskuddsmasser er en stor utfordring i anleggsbransjen. Løsningen presenteres i ny rapport.
Denne mannen kjøper Norges – og Volvos – første førerløse lastebilrute
Volvos aller første kommersielle, autonome lastebilløsning går til Norge. Nærmere bestemt Brønnøy Kalk AS, som kjører en fem kilometer lang transportstrekning med Volvo FH som «kjøres» av hjullasterføreren. – Viktig skritt for oss, sier daglig leder Raymond Langfjord.
Joda, masse i hjulgraver-hengeren ER tillatt
Morten Ødegård Oliversen kjørte et lass dikerensk i et VA-prosjekt i hengeren bak hjulgraveren. På vei til riggplassen fikk han stoppordre av SVVs utekontroll, og beskjed om at massetransport ikke er tillatt på offentlig vei. Kun redskap skulle være tillatt i hengeren. Vegdirektoratet er ikke enig.