Utstedelse og fornyelse av HMS-kort har i år tatt både vinter og vår – bokstavelig talt. Tre måneder og gjentatte purringer tok det Topaas og Haug AS å få tilsendt nytt HMS-kort til maskinfører Bjørn Lilleås. I ventetiden var han utestengt fra byggeplassen han skulle vært på. Arbeidstilsynet er misfornøyd med sin nye leverandør av HMS-kort.
Taggede innlegg HMS-kort
Til sommeren MÅ du ha elektroniske mannskapslister
I fjor ble Byggherreforskriften utsatt. Nå kommer den igjen. Om et par måneder er det ingen bønn: Da må det føres elektroniske mannskapslister på anlegget. Men det trenger ikke være avansert, komplisert eller dyrt av den grunn.
Utsatt i siste øyeblikk
Fra 1. juli skulle det føres elektroniske mannskapslister. Endringene i byggherreforskriften er i siste øyeblikk utsatt – på ubestemt tid.
– HMS-kortet er nøkkelen til enkle oversiktslister
Deadline for elektroniske oversiktslister er få dager unna. SmartDok forteller hvor enkelt det kan gjøres.
Hvem er inne på anlegget?
Nå skal oversiktslister føres elektronisk. Les dette hvis dere fortsatt bruker manuelle lister.
Kampen om tiltaksklassene
I deler av landet foregår det en kamp i det stille, mellom byggherrer, myndigheter og entreprenører. Antakelig er det bare entreprenørene som opplever det som en kamp. Kampen om tiltaksklassene.
Vil en forskriftsendring få bukt med «problemet»?
En endring i forskriften om HMS-kort på bygge- og anleggsplasser er nå ute til høring. Arbeidstilsynet ønsker en tydeliggjøring av hvem som kan bestille HMS-kortene.
Også MEF advarer mot konsulentselskapene
Konsulentselskaper som tilbyr bedrifter hjelp i forbindelse med HMS-kort og sentral godkjenning tjener gode penger på dataskye bedrifter. – Gjør heller jobben selv, oppfordrer Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).
– Bestill HMS-kortet selv!
Skal du bestille HMS-kort eller søke om sentral godkjenning? Det kan være lurt – og ikke minst vesentlig billigere – å gjøre det selv fremfor å benytte konsulentselskaper. Les om maskinentreprenør Martin Jarnæs Nilsens erfaring med ett av disse selskapene.
– Ikke vanskelig for kunden
Konsulentselskapet Internsikring mener kunden i dette tilfellet selv er ansvarlig for problemene med saksbehandlingen, og tar lite selvkritikk.