Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakten for utbygging av 23 km ny firefelts motorvei mellom Roterud og Storhove langs Mjøsa.
– Utbyggingen av E6 Roterud-Storhove er det femte store veiprosjektet som realiseres av Nye Veier i Mjøsregionen, og vi er godt i gang med planleggingen av de neste, uttaler administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier, i en pressemelding.
Kontrakten omfatter bygging av 23 kilometer firefelts motorvei fra Roterud nord for Biri i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Veien får fartsgrense på 110 km/t og det skal blant annet bygges en 4,2 kilometer lang tunnel forbi Lillehammer, ny bru over Lågen og tre kryss.
– Kontraktsigneringen er en betydningsfull milepæl for alle som har arbeidet for og sett frem til dette viktige samferdselsprosjektet. Veiprosjektene Nye Veier leverer til samfunnet gir vesentlig bedre trafikksikkerhet, god og forutsigbar fremkommelighet og redusert reisetid, sier Aanesland.
Omfattende og komplisert
Fra Roterud, der dagens forbikjøringsstrekning slutter, skal dagens E6 gjenbrukes og utvides med to nye felt. Krysset på Vingrom flyttes noen hundre meter nordover. Dette frigjør plass i Vingrom sentrum og gir mer areal til friluftsområdet ved Mjøsa. I Øyresvika skal det bygges av- og påkjøring til og fra Lillehammer og her starter også den 4,2 kilometer lange tunnelen som skal gå på vestsiden av Lågen opp til Trosset gård. Ved Trosset skal det bygges ny bru over Lågen, hvor veien går videre inn til det nye krysset som skal bygges på Storhove.

Den nye broa blir plassert tre km nord for dagens bro. Dette flytter mye trafikk bort fra Lågens utløp til Mjøsa, som er et viktig beiteområdene for fugler. Lengden på broa er i løpet av planleggingsprosessen redusert fra 960 til 540 meter. Bredden er redusert fra 23 til 19 meter. (Illustrasjon: Nye Veier/Norconsult)
– Prosjektet er svært omfattende og komplisert, og det er mye som skal bygges. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi jobbet godt for å modne prosjektet. E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og videre utbygging vil bidra til å binde Norge tettere sammen, sier utbyggingsdirektør Espen Almlid.
– Erfaringsmessig vet vi at våre utbyggingsprosjekter skaper nye arbeidsmuligheter for lokale og regionale aktører i bygg- og anleggsbransjen. Omtrent hver tredje krone blir igjen i regionen gjennom leveranser av tjenester, utstyr og materiell. I tillegg til leveranser til entreprenørene, bidrar også lokale innkjøp som anleggsfolkene gjør mens de bor i området til økt verdiskaping.
4,2 km lang tunnel
Det er gjennomført en svært grundig og omfattende samhandlingsprosess med AF Gruppen og Norconsult i forkant av kontraktsigneringen for å forbedre veiprosjektet og bidra til en mer skånsom utbygging med redusert klimaavtrykk, heter det i meldingen.
– I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom en svært sårbar del av Lågendeltaet naturreservat. I tillegg gir dagens vei en del støy og ulemper til de som bor nært veien. Når prosjektet er ferdigstilt, vil en betydelig strekning av dagens E6 langs naturreservatet legges i en 4,2 km lang tunnel. Vingnestunnelen vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i Lillehammer skjermes fra trafikkstøy, sier Almlid.
Bruken av fremskyvningsbro over Lågen vil også bidra til redusert byggeaktivitet i tilknytning til naturreservatet. Etter at fundamenter er etablert, vil brodekket bygges på land, og deretter skyves ut over elva. En fordel med denne typen bro er at byggingen i større grad kan tilpasses tidspunkter som hensyntar naturmangfoldet, og mer av arbeidet kan gjøres utenfor selve elva og i større avstand fra reservatet.
Satser på Innlandet
Nye Veier har hatt omfattende byggeaktivitet på E6 i Innlandet, og dette arbeidet vil fortsette, understreker Aanesland.
– Vi har allerede fullført byggingen av 43 kilometer med ny E6 fra Kolomoen til Moelv, og arbeidet nord for Lillehammer er godt i gang. Nå skal vi raskt starte utbyggingen fra Biri til Lillehammer. Vår plan er å fortsette den helhetlige utbyggingen av trafikksikre veier i Mjøsregionen videre nordover fra Moelv. Det satses på Innlandet, sier Anette Aanesland avslutningsvis.
Totalrammen for utbyggingskontrakten er på 6,35 milliarder kroner (eks. mva.). Anleggsarbeidet vil startes opp i løpet av kort tid. Veien skal åpnes i løpet av sommeren 2030.