Fire konkurrerer om milliardprosjekt i Nordland

Statens vegvesen har godkjent fire aktører til konkurransen om å få bygge ny E6 mellom Megården og Sommerset i Sørfold kommune.

De fire som inviteres til å gi tilbud på jobben er i alfabetisk rekkefølge:

  • AF Gruppen
  • Arbeidsfellesskapet Implenia – Bertelsen & Garpestad
  • Arbeidsfellesskapet LNS AS – RISA – OHLA
  • Skanska

Les også: Fem entreprenører vil bygge E6 i Sørfold

Annonse

–  For oss som oppdragsgiver er det svært betryggende å ha med fire solide aktører inn i anbudskonkurransen. De har alle erfaringen og kompetansen som skal til for å gjennomføre en så stor og krevende utbygging. Det sier prosjektsjef i prosjekt Salten, Steinar Livik i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

En aktør avvist

En søker er avvist etter FOA. § 24-2 (3) som følge av prosjekt i Danmark der tariffavtaler ikke har blitt overholdt, og hvor søkeren har vært hovedentreprenør. Selskapet har anledning til å påklage avvisningen og har fått klagefrist til 15.08.24.

– Vi jobber aktivt for å sikre at ansatte på våre anlegg skal ha ordnede lønns- og arbeidsforhold som følger norsk arbeidsmiljølov og norsk avtaleverk. Derfor må alle firmaer som ønsker å delta i våre anbudskonkurranser regne med å bli grundig kontrollert og vurdert før de blir godkjent eller eventuelt avvist. Det sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

Dette skal bygges

Totalt skal det bygges rundt 21,5 kilometer mellom Megården og Sommerset i Sørfold kommune. Det skal bygges tre tunneler på til sammen 13,8 km. I tillegg skal det bygges 6,9 km vei i dagen og fire broer på til sammen 800 meter.

Prosjektet er første delstrekning på strekningen E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet er omtrent 45 kilometer. Det er de første 21,5 kilometerne som nå skal bygges. Veien skal bygges som tofelts vei med ni meters veibredde, og 90 km/t fartsgrense.

Konkurransen om å få bygge strekningen ble utlyst 29. april 2024. Planen er å inngå kontrakt tidlig i 2025 med byggestart våren 2025. Planlagt åpning av ny vei er i 2031.

  • Kontraktsform: Totalentreprise NS 8407
  • Konkurransen gjennomføres med forhandlinger