Gamle lysrør er byttet ut med LED i E6 Nordbytunnelen. Metoden som er brukt skal gi lavere strømforbruk, store CO2-innsparinger og lavere investeringskostnader. Nå skal Statens vegvesen bruke samme metode i tunneler som har lysarmaturer som egner seg for gjenbruk.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Ny adkomst til kampflybase i Nordland
Nå skal Statens vegvesen bygge nytt flyplasskryss på E10 i Evenes. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård slapp nyheten denne uka. Det er […]
Første salve på gigantisk Rogfast-kontrakt
Arbeidsfellesskapet Implenia/Stangeland er i gang med å bygge landets mest kompliserte tunnelprosjekt, 250 meter under den lille øya Kvitsøy. Første salve ble utløst mandag 11. november.
Bruker seismikk for å «se» inn i fjellet på Rogfast
I Rogfastprosjektet brukes nå seismikksprengning for å gi tryggere og mer forutsigbar tunneldriving.
Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler
Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veier kan bidra til utslippsfri tungtransport.
Tunnelkontrakt på rv. 13 er lyst ut
Kontrakten for å bygge den tre kilometer lange tunnelen fra Lovraeidet til Rødsliane på Rv13 i Ryfylke er nå lyst ut.
Lyser ut konkurranse om veidrift i Salten
Klimakutt og kvalitet på vinterdrift teller med når Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift av riksveiene i Salten.
En måneds tunnelarbeid på E39 i Flekkefjord
Statens vegvesen skal gjøre arbeid i Djupedal- og Siratunnelen på E39 i Flekkefjord fra 28. oktober til 29. november.
Søker ledere til gigantprosjekt
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bemanne flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike vei- og baneprosjekt gjennom alle tider.
Sju konkurrerer om veidriftskontrakt i Gudbrandsdalen
Totalt sju entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksveiene i Gudbrandsdalen i perioden 2025-2030. Nå skal Statens vegvesen velge tre-fire som går videre til forhandlinger.
Opprettholder avvisningen av Itinera
Veivesenet opprettholder avvisningen av Itinera etter anke. Stopper ikke arbeidet med E6 Megården-Sommerset og E134 Røldal-Seljestad.
Prøver ut ny metode for å restaurere myr
Statens vegvesen prøver ut ny metode for å restaurere 1,2 kvadratkilometer drenert myr på Hadeland.
Forsterker kampen mot arbeidslivskriminalitet i veiprosjekter
Statens Vegvesen og LO samarbeider nå i kampen mot arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen. LO-koordinatorer skal inn og se på forholdene for arbeidsfolk i flere av de større veiprosjektene til Veivesenet.
Veien som «krympet» Norge er 100 år
Fredag 18. oktober 2024 var en merkedag i norsk veihistorie. Da ble det markert at det er 100 år siden riksvei 50 mellom Grong og Mosjøen sto ferdig.
Vil skåne naturen i utbyggingsprosjekter
Utbygging av infrastruktur for samferdsel kan ha stor påvirkning på naturen. Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet presenterer nå en felles metodikk for før- og etterundersøkelser av naturmangfold.
Krever utskifting av underleverandør i nord
Statens vegvesen krever utskifting av transportselskap fra prosjektet E10/rv. 85 Hålogalandsveien etter alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser.
Fire kvalifisert til bygging av Røldalstunnelen
Statens vegvesen har kvalifisert fire aktører til konkurransen om å bygge ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad. Italienske Itinera ble også i denne konkurransen avvist.
Veivesenets nye superbil
Statens vegvesens nye vaktbil i Oslo er som en sveitsisk foldekniv – den har verktøy som gjør mannskapet i stand til å løse en mengde små og store vei- og trafikkproblemer i hovedstaden.
Kvalitet og klimakutt i fokus ved driftskontrakt i Trøndelag
For første gang er kvalitet og klimakutt en del av konkurransen om den nye kontrakten for driften av riksveier i sørdelen av Trøndelag.
Tar opp igjen milliardanskaffelse i Nordland
Statens vegvesens avvising av Itinera er kjent gyldig av Oslo tingrett. Nå tas konkurransen for E6 Megården-Sommerset opp igjen uten den italienske entreprenøren.
Seks entreprenører ønsker å bygge E134 Oslofjordforbindelsen
Det er stor interesse for E134 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2. Nå er listen over entreprenører som vil delta i konkurransen klar.
Stor interesse for ny veidriftskontrakt i Hedmark
Totalt seks entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksveiene i Hedmark i perioden 2025-2030. Nå skal Statens vegvesen velge tre til fire som går videre til forhandlinger.
God fremdrift i Nord-Norges største veiprosjekt
Det offentlige private samarbeidet på Hålogalandsveien fungerer svært bra, og utbyggingen går raskere enn forventet, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.
Kystverket samarbeider med Veivesenet om Stad skipstunnel
Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel. – Veivesenet har tung tunnelkompetanse som vil styrke arbeidet med verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Ny type driftskontrakt i Nord-Trøndelag
Statens vegvesen lyser ut ny type konkurranse om veidriften i norddelen av Trøndelag, med tildelingskriterier for miljø og klimakutt.
Hvordan skåne naturen i utbyggingsprosjekter?
Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet presenterer en felles metodikk for før- og etterundersøkelser av naturmangfold.