Statens vegvesen roser Anlegg Øst Entreprenør AS som jobber for fullt med strekningen Evenstad – Imsroa på riksvei 3 i Østerdalen. Men bruk av elektriske tipptrucker reduserer kapasiteten med 50 prosent i forhold til dieseltrucker og gjør prosjektet dyrere.
Prosjektleder Jan Egil Eilertsen fra Statens veivesen forteller at entreprenøren utmerket seg tidlig i konkurransefasen.
– Vi ser ofte tidlig i konkurransen hvem av tilbyderne som har forberedt seg best til å kunne gjennomføre prosjektet. Anlegg Øst Entreprenør AS gjennomførte ikke bare en svært god konkurranse, men de påpekte tidlig at målet deres med å vinne kontrakten var å skaffe seg et best mulig referanseprosjekt som de kunne vise til, og dette merker vi som byggherre, sier Eilertsen, i en melding fra Veivesenet.
Eilertsen forteller at totalentreprisekontrakten hittil, etter ni måneders anleggsarbeid er gjennomført uten uenigheter mellom entreprenør og byggherre, og at entreprenøren holder frister om innlevering av dokumentasjon og rapportering helt i tråd med kontrakten. Store deler av kontrakten ferdigstilles også ett år tidligere enn antatt.
– Vi er svært godt fornøyde med entreprenøren hittil, og håper at det gode samarbeidet fortsetter, sier han.

Feiret det gode samarbeidet med lunsj i vårsola: Fra venstre, Inge Myhre (Statens vegvesen), Svein Peder Sund (Statens vegvesen), Frank Mellemstuen (Anlegg Øst Entreprenør). Lars Erik Nikolaysen Amundsen (Anlegg Øst Entreprenør) og Jan Egil Eilertsen (Statens vegvesen). (Foto: Linda Elisabeth Brateng/Statens vegvesen)
Dårlig komfort
Elektrifisering av anleggstransporten er ett av viktigste grepene for å redusere klimagassutslipp fra utbyggingsprosjekter i Statens vegvesen, og i dette prosjektet benyttes to elektriske tipptrucker på cirka 90 tonn hver, og snart kommer den tredje.
– De elektriske tipptruckene har null eksosutslipp, noe som er bra for miljøet, og også i utgangspunktet bra for arbeidsmiljøet for sjåførene og anleggsarbeiderne, sier Eilertsen.
Han forteller imidlertid at han er noe mørbanket etter en tur i tipptrucken som har relativt dårlig komfort både for sjåfør og passasjer.
Halv kapasitet
Han medgir at entreprenøren har noe blandede erfaringer med maskinene hittil. De må blant annet lades to eller tre ganger hver dag avhengig av arbeidstidsordning, og entreprenøren oppfatter at truckene så langt har cirka halv kapasitet sammenlignet med vanlige trucker.
En annen utfordring er bruken av elektriske anleggsmaskiner når det er kaldt, da er batterikapasiteten ytterligere redusert.
Entreprenøren forteller også om kostbare leasingavtaler for de elektriske tipptruckene sammenlignet med dieseldrevne maskiner. De elektriske tipptruckene var en del av entreprenørens tilbud i kontrakten.
– Vi er klare over at de elektriske tipptruckene er en merkostnad som skal dekkes, og vi må se på dette som et prosjekt hvor vi og entreprenøren innhenter viktig erfaring og skaffer oss kunnskap med bruk av så tunge elektriske maskiner. Dette er jo en slags «førstegenerasjon» elektrisk tipptruck, nye modeller får stadig bedre kapasitet og ikke minst bedre komfort, sier Eilertsen.

Her bygger Anlegg Øst Entreprenør AS ny riksvei 3 for Statens vegvesen. (Foto: Mikkel Storsveen/Statens vegvesen)
Tilgang til lokal masse
– Før arbeidene startet skaffet vi oss driftskonsesjon for å kunne etablere et massetak ved Rogner, forteller prosjekteringsleder Linda Elisabeth Brateng, som også var ansvarlig for søknadsprosessen hos Direktoratet for mineralforvaltning.
Massetaket dekker det meste av masseunderskuddet på prosjektet, og sørger også for masser som trengs for frostsikring av veien.
Massetaket er i direkte tilknytning til prosjektet, slik at massene fraktes bare en kort avstand fra massetaket og ut i ny veilinje.
– Ved å redusere transportavstanden for masse som skal brukes i veiprosjektet reduserer vi utslippene. Færre massetransportbiler på veien bidrar dessuten til økt trafikksikkerhet, forteller Brateng.
Brateng fremhever flere fordeler ved å ha tilgang til et lokalt massetak:
- Sparer penger: reduserte kostnader til transport av masse.
- Mer effektivt: Etablering av massetak nær prosjektet sikrer enkel tilgang til nødvendige materialer, noe som kan forbedre effektiviteten i byggeprosessen.
- Kvalitetskontroll: Ved å ha et massetak på stedet, kan man bedre kontrollere kvaliteten på materialene som brukes.
– Massetaket skal avvikles når veiprosjektet er avsluttet, sier hun.
Rv 3 blir mindre svingete
Prosjektet omfatter omlegging av riksvei 3 og utbedring av eksisterende to-felts vei mellom Evenstad bru og Svingen, og vei i ny trasé øst for dagens vei mellom Svingen og krysset med Birkebeinerveien sør for Imsroa. Lengden for utbedring av eksisterende vei utgjør ca. 0,5 km og bygging av ny vei ca. 5,0 km.
Strekningen er Ulykkesutsatt, og den nye veien vil utjevne farlige svinger og dermed redusere risikoen for alvorlige ulykker.
– Strekningen befinner seg dessuten i et flomutsatt område, og den nye veien vil være mer robust og flomsikker enn før, noe som medfører mindre risiko for skader på veien, og dermed økt oppetid på veien, avslutter Eilertsen.

I mai har Anlegg Øst Entreprenør AS utdannet ni nye fagarbeidere som har tatt fagprøven sin på anlegget. Oppgaven bestod av å fylle jordmasser lagvis inntil kulvert – nøyaktig, trygt og med riktig bruk av maskiner. (Foto: Anlegg Øst Entreprenør AS)