Skanska og Hæhre har drevet 15 000 meter tunnel på 15 måneder. Det offentlige-private samarbeidet på OPS Hålogalandsvegen ligger godt foran skjema.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Signerte samarbeidsavtale om Norges første hydrogengraver
En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen.
Syv har søkt om å bli prekvalifisert til tunneljobb
Det er stor interesse i markedet for å bygge ny tunnel på Rv.13 i Ryfylke – Lovraeidet-Rødsliane.
Elektrisk veibygging 70 grader nord
Statens vegvesen tester nullutslippsmaskiner i arktisk klima. Målet er mer kunnskap, mindre utslipp og raskere omstilling av bransjen.
Stor interesse for ny veidriftskontrakt i Salten
Totalt fem entreprenører har meldt seg i konkurransen om å drifte riksveiene i Salten. Nå skal Statens vegvesen velge de som går videre til forhandlinger.
Rekordstor brokonferanse
Hele 350 besøkende troppet nylig opp på Oslo Plaza i anledning årets brokonferanse. Der fikk de blant annet presentert nye broprosjekter, ny norsk broteknologi og kåringen av «årets brobygger».
Slik skal Veivesenet hindre full stopp i vinter igjen
Statens vegvesen har forberedt seg på krisesituasjoner ved store snøfall for å unngå en ny situasjon slik det var på E18 ved Ørje i fjor. Da stod trafikken bom fast i flere timer.
Sju entreprenører konkurrerer om å drifte riksvei for 310 000 trøndere
Alle de sju entreprenørene som meldte seg for å konkurrere om den nye kontrakten for drift av riksveier i søndre og midtre del av Trøndelag har blitt godkjent.
Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt
Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksveiene fra Åsen i Trøndelag til Nordlands grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner.
Tre entreprenører kjemper om E134 Oslofjordforbindelsen
Statens vegvesen har valgt ut tre entreprenører som går videre til neste fase i konkurransen om å bygge E134 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2.
Stor interesse for driftskontrakt nord i Trøndelag
Seks entreprenører ønsker å drifte riksveiene fra Åsen i Trøndelag til Nordlands grense. Nå skal Statens vegvesen velge ut tre-fire av dem til forhandlinger.
Ny metode for montering av LED-lys i tunnel
Gamle lysrør er byttet ut med LED i E6 Nordbytunnelen. Metoden som er brukt skal gi lavere strømforbruk, store CO2-innsparinger og lavere investeringskostnader. Nå skal Statens vegvesen bruke samme metode i tunneler som har lysarmaturer som egner seg for gjenbruk.
Ny adkomst til kampflybase i Nordland
Nå skal Statens vegvesen bygge nytt flyplasskryss på E10 i Evenes. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård slapp nyheten denne uka. Det er […]
Første salve på gigantisk Rogfast-kontrakt
Arbeidsfellesskapet Implenia/Stangeland er i gang med å bygge landets mest kompliserte tunnelprosjekt, 250 meter under den lille øya Kvitsøy. Første salve ble utløst mandag 11. november.
Bruker seismikk for å «se» inn i fjellet på Rogfast
I Rogfastprosjektet brukes nå seismikksprengning for å gi tryggere og mer forutsigbar tunneldriving.
Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler
Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veier kan bidra til utslippsfri tungtransport.
Tunnelkontrakt på rv. 13 er lyst ut
Kontrakten for å bygge den tre kilometer lange tunnelen fra Lovraeidet til Rødsliane på Rv13 i Ryfylke er nå lyst ut.
Lyser ut konkurranse om veidrift i Salten
Klimakutt og kvalitet på vinterdrift teller med når Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift av riksveiene i Salten.
En måneds tunnelarbeid på E39 i Flekkefjord
Statens vegvesen skal gjøre arbeid i Djupedal- og Siratunnelen på E39 i Flekkefjord fra 28. oktober til 29. november.
Søker ledere til gigantprosjekt
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bemanne flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike vei- og baneprosjekt gjennom alle tider.
Sju konkurrerer om veidriftskontrakt i Gudbrandsdalen
Totalt sju entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksveiene i Gudbrandsdalen i perioden 2025-2030. Nå skal Statens vegvesen velge tre-fire som går videre til forhandlinger.
Opprettholder avvisningen av Itinera
Veivesenet opprettholder avvisningen av Itinera etter anke. Stopper ikke arbeidet med E6 Megården-Sommerset og E134 Røldal-Seljestad.
Prøver ut ny metode for å restaurere myr
Statens vegvesen prøver ut ny metode for å restaurere 1,2 kvadratkilometer drenert myr på Hadeland.
Forsterker kampen mot arbeidslivskriminalitet i veiprosjekter
Statens Vegvesen og LO samarbeider nå i kampen mot arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen. LO-koordinatorer skal inn og se på forholdene for arbeidsfolk i flere av de større veiprosjektene til Veivesenet.
Veien som «krympet» Norge er 100 år
Fredag 18. oktober 2024 var en merkedag i norsk veihistorie. Da ble det markert at det er 100 år siden riksvei 50 mellom Grong og Mosjøen sto ferdig.
Vil skåne naturen i utbyggingsprosjekter
Utbygging av infrastruktur for samferdsel kan ha stor påvirkning på naturen. Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet presenterer nå en felles metodikk for før- og etterundersøkelser av naturmangfold.