Ford tok utfordringen fra Isuzu. Nå er denne på vei nordover. Sjåførene har ikke planer om å stoppe før tanken er tørr.
Akkurat nå er en Ford Ranger på vei mot Nord-Norge. For ikke lenge siden kjørte to karer en Isuzu D-Max nordover fra Oslo, for å se hvor langt tanken rakk. De kom til Kåfjord i Nord-Troms, en «hårsbredd» (målt etter skalaen for avstander der nord) fra Finnmark. Eller rett over 160 mil fra Oslo, med et snittforbruk på 0,47 for å angi det i målbare verdier.
Helt til Finnmark
Det er en rekord Ford ikke har planer å la Isuzu bli sittende med alene. De har sendt Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil ut fra Oslo på et oppdrag: Kjør til Finnmark på én tank.
Les også: Test av Ford Ranger Delta
Det er ikke to tilfeldige karer Ford har sendt ut. De to er nemlig verdensrekordholdere i økokjøring. Bilen de kjører med er en standard Ford Ranger 2.2 TDCI.
– Vi leste om et forsøk Isuzu har gjort med sin pickup, og hvor langt de kom på en tank. Det var imponerende kjøring, men samtidig vekket det konkurranseinstinktet i oss. Nå er vi klare til å ta opp kampen mot dem med pickupen Ford Ranger, sier Henrik Borchgrevink fra Skedsmokorset i en pressemelding fra Ford.
De to karene har tidligere blant annet kjørt sportsbilikonet Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 hestekrefter inn til ny verdensrekord med 1249,3 kilometer på én tank.
Lavt snittforbruk
– Mye har skjedd de siste årene med Ranger. Med den moderne motorteknologien er det få, om noen pickuper som går billigere. Vi har tro på at vi skal greie å komme oss langt nord. Det kan gi et oss lavere snittforbruk enn noe annen sammenlignbar standard produksjonsvariant av en pickup som vi kjenner til, sier makker Knut Wilthil fra Asker.
For å komme så langt med en standard 2.2-liters TDCi-motor med 160 HK Ford Ranger må de to økokjørerne imidlertid ta i bruk litt mer uortodokse metoder og uvant planlegging. Sjåførbytter i nedoverbakker og planlegging av venstresvinger, for eksempel.
– Det hele er ekstremt nøye planlagt. Vi stopper i nedoverbakker når vi skal bytte sjåfør. Vi tenker hele tiden på ikke å miste fart. Sjåførbytter, venstresvinger og rundkjøringer planlegges god tid i forveien, sier Knut Wilthil.
Stopp for vikeplikt
Når du er i et kryss og skal til venstre har du nemlig vikeplikt og må derfor stoppe. Også i lyskryss kan du bli stående midt i krysset når du skal svinge til venstre. Slike stopp og den påfølgende starten trekker nemlig ekstra med drivstoff. Dette gjør guttene alt for å unngå.
– Selv om nye Ford Ranger er svært drivstoffgjerrig og kommer med det siste av moderne dieselteknologi er jeg svært spent på hvor langt Borchgrevink og Wilthil kommer i sitt rekordforsøk. Det er veldig mange faktorer som spiller inn, ikke bare dieselmotor, bil og sjåfør, men også vær og andre uforutsette hendelser. Jeg ønsker dem lykke til og vil følge nøye med, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Kontakter tårnet på flyplasser underveis
Begge sjåførene jobber til daglig i Avinor. Det kommer godt med det drøye halvannet døgnet de regner med å tilbringe bak rattet i pickupen.
Kjører Sverige og Finland
– Våt vei gir høyere drivstofforbruk. Vi kontakter derfor tårnet på flyplassene oppover for å få de aller siste værdataene fra dem. Snø er også en reell trussel nå på høsten når vi kommer opp i høyden nordover. Blir det for vått, eller i verste fall snør på veien, må vi stoppe og vente. Vi har kalkulert inn et par dager slingringsmonn for dette, forklarer Wilthil.
Enkelte med god kjennskap til veiene mellom nord og sør vil kanskje si at Ford-førerne «jukser». De to karene i Isuzuen kjørte hele strekningen gjennom Norge. Ford-karene har derimot tenkt å kjøre over Trysil, gjennom Sverige og litt av Finland før de – forhåpentlig – kommer inn i Finnmark. Det er en rute med lange tradisjoner for kjøring mellom Finnmark og Sør-Norge, og kjent som et vesentlig mer effektiv alternativ enn å kjøre turistveien Norge på langs.
Så får vi se hva de målbare verdiene sier etterpå.