Signerte milliardkontrakt i Nordland

Nå starter byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset nord for Fauske i Nordland. Kontrakten mellom Statens vegvesen og Skanska er på 5,6 milliarder kroner (inkl. mva.).

– Dette er en gledens dag for alle som bor og ferdes langs E6 i dette området. Nå kan vi endelig starte den fysiske byggingen av dette etterlengtede prosjektet, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i en pressemelding.

Les også: Skanska skal bygge ny E6 i Sørfold

Annonse

Dette skal bygges

I denne runden skal det bygges rundt 21,5 kilometer mellom Megården og Sommerset i Sørfold kommune. Det skal bygges tre tunneler på til sammen 13,8 km. I tillegg skal det bygges 6,9 km vei i dagen og fire broer på til sammen 800 meter. Veien skal bygges som tofeltsvei med ni meters veibredde, og 90 km/t fartsgrense.

To-delt utbygging

Utbyggingen er den første av to delstrekninger i det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet på omtrent 45 kilometer, er en ulykkesbelastet og krevende strekning å kjøre, særlig vinterstid. Når veien stenges, får trafikantene 11 timer omkjøring via Sverige. Ny E6 på hele strekningen vil erstatte 12 gamle og smale tunneler som ikke tilfredsstiller dagens krav til tunnelsikkerhet.

Strekningen Megården-Somerset (P1) er første del av det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. P2 med bro over Sørfjorden og P3 med ny vei gjennom Bonnådalen utgjør byggetrinn to. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Strekningen Megården-Somerset (P1) er første del av det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. P2 med bro over Sørfjorden og P3 med ny vei gjennom Bonnådalen utgjør byggetrinn to.
(Illustrasjon: Statens vegvesen)

Fornøyd statsråd

– E6 Megården-Sommerset er et viktig delprosjekt for å sikre en tryggere og bedre E6 i Nordland. Dette er bra for næringslivet, for beredskapen i nord, og ikke minst bra for alle de som er avhengig av E6 som hverdagsvei, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Ny E6 vil gi en raskere og tryggere vei med bedre fremkommelighet. Kombinert med gammel E6 får strekningen en rask lokal omkjøringsmulighet ved stengt vei. Dette gir også vesentlig bedre samfunnssikkerhet.

Planlagt åpning i 2031

Skanska skal nå rigge seg til i Sørfold. Hovedarbeidet starter for alvor etter sommerferien. Planlagt åpning av ny vei er sent i 2031. Konserndirektør Anders Geirsta, ser frem til å komme i gang med en veistrekning som er så viktig, både for befolkningen og næringstransporter gjennom Nordland.

– Fra Skanska sin side ser vi fram til å bruke vår kompetanse og kapasitet til å bygge en tryggere og raskere vei mellom Sommerset og Megården. Og vi ser fram til å samarbeide godt med Statens vegvesen om en sikker og effektiv gjennomføring av prosjektet, sier han.

Hengebro over Sørfjorden med tilstøtende tunneler er en del av byggetrinn to i prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. (Illustrasjon / Statens vegvesen)

P2: Hengebro over Sørfjorden med tilstøtende tunneler er en del av byggetrinn to i prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn.
(Illustrasjon /
Statens vegvesen)