Statens vegvesen prioriterer tre store utbyggingsprosjekt i Vestland, Finnmark og Rogaland på topp.
– Øverst på lista er prosjekter som er ferdig planlagt med kvalitetssikrede kostnader, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland, i en pressemelding.
Til sammen 30 prosjekt er med i Veivesenets portefølje av store utbyggingsprosjekt.
Prioriterte prosjekt blir realisert
Den anslåtte kostnaden på hele porteføljen er om lag 100 mrd. kr.
Sammenlignet med prioriteringen i 2023, er seks av de syv øverst prosjektene startet opp, eller har bindende tilsagn om finansiering.
Tunnel og rassikring høyest prioritert
Dette er de høyest prioriterte prosjektene:
- E16 Hylland-Slæen: 6,3 kilometer lang tunnel mellom Aurland og Voss som erstatter to eldre tunneler i Stalheimskleivi. Veien kortes ned med to kilometer.
- Ny rv. 94 Saragammen-Rypefjord: Det planlegges tunnel og ny vei i dagen for å gjøre innfarten til Hammerfest, sykehuset og Melkøya mer trafikksikker og fremkommelig.
- E39 Smiene-Harestad: Vil binde sammen E39 Rogfast og Eiganestunnelen mot Stavanger sentrum. Veien planlegges med fire felter med midtrekkverk og tre planskilte kryss som vil gi bedre trafikkflyt i Stavanger.

Oversiktskart porteføljeprioriteringen 2025. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
Slik er listen satt opp
De 11 øverste prosjektene er de prosjektene som er prioritert i første seksårsperiode av nasjonal transportplan for 2025 – 2037. Prosjektene fra 11 til 30 er rangert etter netto nytte.
Ambisjonen er at prosjektene realiseres i løpet av 12-årsperioden, men det er avhengig av rammene i de årlige budsjettene. Prosjekter som ble flyttet til utviklingsporteføljen i NTP er ikke med på listen, ifølge Veivesenet.
– Modenhet er viktig for rangeringen. Det vil si at alle planprosesser og prosedyrer for kvalitetssikring er gjennomført. Veivesenet prioriterer prosjekter der vi er sikre på at vi har funnet de beste økonomiske og tekniske løsninger.
Store veiprosjekter planlegges over mange år og har vanligvis noen års byggetid. Det er derfor viktig at de vurderes med tanke på teknologiutvikling og at man har funnet de mest kostnadseffektive løsningene. Porteføljestyring gir åpenhet om vurderingene som ligger til grunn.
– Porteføljen gir også grunn for helhetlig styring av store investeringer, ifølge meldingen. Netto nytteverdi for hver investert krone et kriterium i likhet med «ikke-prissatte virkningene» som for eksempel er konsekvenser for natur- og miljø.
400 mindre prosjekter
Veivesenet arbeider med mange mindre prosjekter. Gjennomføringsplanen for årene 2025 – 2030 består av 400 prosjekt i hele landet. Disse favner mindre utbedringer til prosjekter inntil 1 mrd. kr.
Disse prosjektene skal ta bort flaskehalser, gi nye kollektivfelt og holdeplasser med universell utforming og sikre skredfarlige veistrekninger.
De investeringstiltakene som åpner i seksårsperioden 2025 – 2030 skal innebære 205 km ny vei.
Les alt om porteføljeprioriteringen 2025 her
Se hele gjennomføringsplanen her