Signerte samarbeidsavtale om Norges første hydrogengraver

En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen.

Nå får gründerne i Applied Hydrogen i Kongsberg drahjelp fra Statens vegvesen og flere tunge samarbeidspartnere på tvers av anleggsbransjen.

Denne uken skrev utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik under samarbeidsavtale med Applied Hydrogen, Veidekke, Skanska, Hydrogen Solutions og Volvo Maskin. Målet er å utvikle og teste ut Norges første hydrogendrevne gravemaskin.

Annonse

– Dette er et viktig skritt mot å gjøre anleggsbransjen mer bærekraftig, med nullutslippsløsninger også for de tyngste maskinene. Samarbeidet viser hvordan bransjen kan gå sammen for å møte klimautfordringene vi står overfor, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Les også: Bygger verdens første 30-tonns Volvo-graver med brenselcelle

Signerte: Kjell Inge Davik, direktør for utbygging i Statens Vegvesen, Arne Knaben, administrerende direktør i Volvo Maskin, Øivind Larsen, konserndirektør for Veidekke Infrastruktur, Lone Frogner, styreleder for Hydrogen Solutions, Anders Geirsta, konserndirektør for Anlegg i Skanska Norge og Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder i Applied Hydrogen fikk gleden av å signere samarbeidsavtalen denne uken. (Foto: Statens vegvesen)

Signerte: Kjell Inge Davik, direktør for utbygging i Statens Vegvesen, Arne Knaben, administrerende direktør i Volvo Maskin, Øivind Larsen, konserndirektør for Veidekke Infrastruktur, Lone Frogner, styreleder for Hydrogen Solutions, Anders Geirsta, konserndirektør for Anlegg i Skanska Norge og Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder i Applied Hydrogen fikk gleden av å signere samarbeidsavtalen denne uken. (Foto: Statens vegvesen)

Ambisiøse klimamål

Norge har satt ambisiøse klimamål om å redusere klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030. Bygg- og anleggsbransjen står for en stor del av verdens CO2-utslipp, og en betydelig andel kommer fra fossile energibærere som diesel og bensin.

– Skal samfunnet klare det grønne skiftet er det avgjørende at byggherrer, entreprenører, produsenter og leverandører engasjerer seg sammen i et felles løft for å kunne realisere denne type nullutslippsmaskiner, sier Davik.

I prosjektet konverteres en Volvo 300E gravemaskin til en hydrogendrevet maskin. Den hydrogendrevne gravemaskinen er designet for å oppnå samme ytelse som dieselmaskiner i det tyngre gravemaskinsegmentet, men med null utslipp.

Les også: Veidekke inn på eiersiden i hydrogenselskap

Hydrogen matcher diesel

Ombyggingen innebærer at dieselmotoren og dieseltanken fjernes, og erstattes av en elektrisk motor. Elmotoren driver hovedpumpen og andre enheter som tidligere ble drevet av dieselmotoren.

Maskinen inneholder totalt fire hydrogentanker og et batteri. Brenselcellen produserer elektrisk energi fra hydrogen, som driver maskinen. Resultatet er en nullutslippsmaskin som matcher dieselmaskiner i både ytelse og kapasitet, samtidig som utslippene begrenses til vanndamp, ifølge meldingen.

Volvo Maskin stilte ut hydrogengraveren på årets Dyrsku’n i Seljord. Maskinens brenselcelle skulle da snart kobles til Arnt Helge Hauglid fra Miljø Energi AS (på beltet) og Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder Applied Hydrogen, forklarte for tilhørerne hvordan maskinen er bygget opp, og at de ser frem til å få den ut i produksjon. (Foto: Njål Hagen)

Volvo Maskin stilte ut hydrogengraveren på årets Dyrsku’n i Seljord. Maskinens brenselcelle skulle da snart kobles til Arnt Helge Hauglid fra Miljø Energi AS (på beltet) og Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder Applied Hydrogen, forklarte for tilhørerne hvordan maskinen er bygget opp, og at de ser frem til å få den ut i produksjon. (Foto: Njål Hagen)

Les også: Verdens første med hydrogen på tanken?

Tester ut på Hålogalandsvegen

Applied Hydrogen har siden 2021 ledet utviklingen av denne teknologien. Arbeidet er nå kommet til sluttfasen.

Piloteringen skal etter planen starte våren 2025 på OPS Hålogalandsvegen, Nord-Norges største samferdselsprosjekt noensinne, som Skanska bygger for Statens Vegvesen.

OPS Hålogalandsvegen er et pilotprosjekt for å teste klimasmarte løsninger og redusere miljøbelastningen ved veibygging, både i nåværende og kommende samferdselsprosjekter.

Skanska vil lede piloteringen og koordinere nøkkelaktiviteter som testing, logistikk og sikkerhet. En viktig del av prosessen blir erfaringsoverføring fra Applied Hydrogen og Veidekke for å sikre vellykket overgang fra utvikling til praktisk bruk.

Applied Hydrogen vil sammen med Volvo utføre vedlikehold og feilretting av maskinen.

Hydrogen Solutions (Hyds) skal bistå i opplæring og kompetanseheving for alt personell som vil være involvert i hydrogenrelaterte operasjoner. Hyds er også ansvarlig for hydrogenleveransene og logistikken knyttet til distribusjon av hydrogen til prosjektet. Ifølge meldingen er sikkerhet høyest prioritert og skal ivaretas i alle ledd.