De to eneste lærlingene i landet

Odin og Eivind er de to eneste lærlingene i Norge på sitt område. De rydder skog langs jernbanelinjene.

Skogrydderlaget i Mesta har et spesialoppdrag langs jernbaneskinnene på Filipstad i Oslo. Her ligger en rekke jernbanespor klemt mellom ambassader, Kiel-ferga og E18. Kvister og grener henger utover toglinja. Den årlige ryddesjauen skal utføres og det er lærlingene Odin Vingerei og Eivind Nordjordet Kylland som er satt på jobben. Dette ifølge en pressemelding fra Mesta.

Svinger sagene

– Dette går greit, sier Odin Vingerei.

Annonse

– Skal bare ta ned disse grenene på lønnetrærne, sier Eiving Nordjordet Kylland. De to lærlingene svinger motorsag, teleskopstang med sag og ryddesag. Er grenene i høyden, står spesialmaskinen med lift klar slik at mannskapene kan utføre beskjæringen høyt i toppen av trær på en sikker, trygg og effektiv måte.
For prosjektleder i Mesta, Frode Wilhelmsen, er det et poeng i seg selv at prosjektene har lærlinger:

– Vi er de eneste i Norge som har lærlinger på skogrydding langs jernbanelinja. Det er viktig for oss og rekruttering og det er et ansvar vi tar som bedrift.

Her arbeeid Odin Vingerei (nærmest) og Eivind Nordjordet Kylland med rydding langs linja ved Filipstad. (Foto: Mesta)

Her arbeeid Odin Vingerei (nærmest) og Eivind Nordjordet Kylland med rydding langs linja ved Filipstad. (Foto: Mesta)

Tryggere langs banen

Mesta har ansvar for rydding av skog langs mange banestrekning. Stor tilvekst og et stadig større fokus på å gjøre banestrekningene tryggere for trefall som følge av vær, vind og snø gjør at oppdragene har økt i omfang. Prosjektet på Filipstad er en del av et større skogryddingsprosjekt for Bane NOR som omfatter Oslo-, Gjøvik- og Østfoldbanene. I tillegg har Mesta oppdrag både langs Sørlandsbanen, Rørosbanen og Solørbanen.

Viktig med lærlinger

– Bane NOR er opptatt av at entreprenørene tar ansvar for å utdanne nye folk. Det er viktig for oss og det er viktig for bransjen. Artig å se at Mesta som stor entreprenør er så frampå, sier Kjell Olav Lundberg, byggeleder i Bane NOR. Han viser til at enkelte kontrakter også stiller krav om lærlinger.

Lærlingene blir også fulgt opp av Opplærlingskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB).

– Vi sikrer det faglige innholdet og har tett kontakt med Mesta og arbeidsleder og følger opp lærlingene, sier opplæringskonsulent, John-Are Silset i OKAB.

Odin Vingerei (th) og Eivind Nordjordet Kylland er de to eneste lærlingene i landet i skogsoperatørfaget. (Foto: Mesta)

Odin Vingerei (t.h.) og Eivind Nordjordet Kylland er de to eneste lærlingene i landet i skogsoperatørfaget. (Foto: Mesta)

Mange lærlinger i Mesta

Mesta har til enhver tid om lag 60 lærlinger spredt på mange av Mestas driftsområder, den største andelen av lærlinger er innen drift og vedlikehold av vei. Men Mesta har også lærlinger innen elektro, betong, anlegg og rassikring.

– For Mesta er det viktig å ta inn lærlinger, både for å sikre tilgang på arbeidskraft, men fordi det er et samfunnsansvar å gi ungdom mulighet til et faglig utdanningsløp innen infrastruktur. Slik får vi folk fram, sier Oddmund Lefdal, konserndirektør for Anlegg og spesialproduksjon i Mesta.

De to eneste lærlingene i skogsoperatørfaget i Mesta:

-Eivind Nordjordet Kylland fra Birkenes
-Odin Vingerei fra Bamble

• Begge har gått på Nome videregående skole Avd. Søve, naturbruk og skogbruk. Eivind har i tillegg gått studieforberedende naturbruk.
• Begynte i Mesta som lærlinger i slutten av juli 2024, planlagt fagprøve våren/sommeren 2026
• Etter to år som lærling får de fagbrev som skogsoperatører.
Tittelen «skogsoperatør» stammer fra den tradisjonelle tanken om at alt som gjennomføres i skogen er ved hogstmaskin eller lastbærer.
• I Mesta skal lærlingene skal i utgangspunktet være manuelle hoggere, så det blir brukt spesialmaskiner tilpasset skogrydding ved jernbanen, til å dekke resten av kompetansemålene slik at læreplanen ivaretas.