Første salve på gigantisk Rogfast-kontrakt

Arbeidsfellesskapet Implenia/Stangeland er i gang med å bygge landets mest kompliserte tunnelprosjekt, 250 meter under den lille øya Kvitsøy. Første salve ble utløst mandag 11. november.

Det var Kvitsøy-ordfører Kjell André Nordbø som fikk æren av å trykke på knappen som utløste den første salven i gigantprosjektet. Kvitsøykontrakten på Rogfast er, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen, den største og mest kompliserte på den 27 kilometer lange undersjøiske veitunnelen. 8,8 kilometer av toløps-hovedtunnelen skal bygges fra Kvitsøy, som er Norges minste kommune målt i areal.

Det skal også bygges to store rundkjøringer med av- og påkjøringsramper til hovedløpene, samt at det skal sprenges ut to ventilasjonssjakter med ca. 9 meter i diameter, 250 meter ned til hovedløpene fra øya Krågøy.

Annonse

Rogfast bygges nå fra tre forskjellige steder: Fra Kvitsøy, Bokn og Randaberg.

Her har den første ladningen gått av. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)

Store dimensjoner

Det er store dimensjoner på Rogfast. På Kvitsøy-kontrakten skal det tas ut cirka 3,6 millioner kubikkmeter stein som skal kjøres 3,5 kilometer på ferdig asfaltert vei opp av tunnelen. Steinmassene skal så fylles i sjøen med lektere og fylling fra land til to fyllinger.

Den ene fyllingen skal brukes til kryss med rundkjøring ved tunnelåpningen, den største fyllingen blir nytt næringsareal. Dette vil øke arealet med cirka 100 mål i Norges minste kommune målt i areal. Entreprenøren Stangeland Maskins lastebiler skal opp og ned cirka 100 000 ganger for å få ut tunnelmassen de neste fem årene.

Utfordrende kontrakt

– Det er godt å komme i gang. Jeg har jobbet med denne kontrakten i mange år allerede, og jeg har sett frem til denne dagen når det nå blir full anleggsdrift. Dette er en utfordrende kontrakt med høy kompleksitet med bygging av undersjøiske tunneler med to-plans kryss og dype sjakter, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Sveinung Brude. Han har 20 medarbeidere med seg som fremover skal pendle fra ulike steder i Norge og Sverige ut til Kvitsøy.

Med 250 arbeidere i sving på det meste, vil det merkes for de 550 fastboende. Det er satt opp fire store boligrigger med 176 hybler, og det er lagt til rette for enda en rigg til for 44 personer. I tillegg er det satt opp egen kantine og kontorrigger for 100 kontorer. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)

Med 250 arbeidere i sving på det meste, vil det merkes for de 550 fastboende. Det er satt opp fire store boligrigger med 176 hybler, og det er lagt til rette for enda en rigg til for 44 personer. I tillegg er det satt opp egen kantine og kontorrigger for 100 kontorer. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)

250 arbeidere

Implenia/Stangeland vil på det meste ha 250 arbeidere i sving, som vil merkes for de 550 fastboende i kommunen. Det er satt opp fire store boligrigger med 176 hybler, det er også lagt til rette for enda en rigg til for 44 personer. I tillegg er det satt opp egen kantine og kontorrigger for 100 kontorer.

På Randaberg, utenfor Stavanger, har samme entreprenør drevet cirka 3000 meter av totalt 8000 meter mot Kvitsøy, og Skanska har nå passert 60 prosent av totalt 9000 meter fra nord på Bokn mot Kvitsøy.