En fornyet avtale mellom Statens vegvesen og Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) vil gi bedre, tryggere og rimeligere veier.
Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og fungerende direktør Kari R. Bostad i NGU i en pressemelding.
De to statlige etatene har nå inngått en fornyet samarbeidsavtale. Målet er å bruke den geologiske kompetansen i Norge på en enda bedre måte.
Krevende å bygge
Det er krevende å bygge og utbedre nye og gamle veier i Norge.
– Vi har stor nytte av NGUs geologiske kart, data og kunnskap. Samtidig kan vi bli flinkere til å trekke inn de geologiske ekspertene når vi planlegger store og små veiprosjekter, sier Davik.
Gode geologiske kart, data og ikke minst kunnskap, gjør det lettere å unngå uforutsette og krevende geologiske områder i veiprosjekter.
– Overraskelser i bakken kan bli kostbare når vi skal bygge tunneler, veier og broer. Riktig geologisk kunnskap til rett tid i veiplanleggingen er en god investering for samfunnet, sier Davik.
NGU mener avtalen med Veivesenet gjør det enklere å komme tidligere med i veiplanleggingen.
– Riktig geologisk kunnskap til rett tid er viktig for at Veivesenet og andre byggherrer ikke starter byggingen for tidlig. Det kan raskt gjøre veiprosjektet dyrere, sier NGU-direktøren.
Avtalen
Den nye avtalen mellom NGU og Statens vegvesen har fire hovedområder:
- Berggrunn, løsmasser og veiprosjekter
- Georelatert naturfare
- Miljøgeologi
- Ressursgeologi
Statens vegvesen har flere laboratorier som NGU vil bruke i forskningsarbeidet. De har også en borerigg, som vil være nyttig i dette arbeidet.
– Et mer krevende klima vil øke sjansen for flere skred på og langs vei i framtiden. Det har aldri vært så viktig som nå å være god på grunn, sier Davik og Bostad.