Volvo Trucks og gruveselskapet Boliden samarbeider om å sette elektrisk lastebiltransport i drift i underjordiske miljøer.
Det svenske gruveselskapet Boliden blir i 2023 et av de første i verden til å bruke batterielektriske lastebiler for tung underjordisk transport. I gruvemiljøer kan de elektriske lastebilene gi flere store fordeler – inkludert null eksosutslipp, en tryggere arbeidsplass og stillere arbeidsforhold, ifølge en pressemelding fra Volvo Norge.
Vil gi verdifull kunnskap
– Dette er et spennende samarbeid i et miljø med veldig tøffe krav; bratte bakker, tunge laster og fuktig luft som sliter på kjøretøyene, sier Jessica Lindholm, prosjektleder i Volvo Trucks.
– Samarbeidet med Boliden vil gi oss verdifull kunnskap om ytelsen til elektriske lastebiler når de kjører under jorden og vil gi svar på spørsmål rundt hvordan drivlinjen og batteriene blir påvirket. Ved å redusere CO2-utslippene fra gruvetransport blir også våre egne CO2-utslipp indirekte redusert, siden gruveindustriens råvarer blir brukt i våre lastebiler.
Volvo FH Electric
Det nye samarbeidet mellom Boliden og Volvo Trucks innebærer at to tunge, elektriske Volvo-lastebiler skal brukes i Bolidens Kankberg-gruve utenfor Skellefteå i Nord-Sverige. Hvis alle lastebilene i gruven var elektriske ville CO2-utslippene fra gruven kunne blitt redusert med mer enn 25 prosent.
Den første lastebilen som skal betjene Kankberg-gruven, en Volvo FH Electric, vil bli brukt til å frakte fjellbolter og annet utstyr ned i gruven og blir satt i drift i 2023. Basert på erfaringer med den første lastebilen, vil man senere sette enda en Volvo FH Electric i drift med underjordisk transport av stein og malm.
– En fantastisk mulighet
– Vi ser på samarbeidet med Volvo som en fantastisk mulighet til å drive den elektriske teknologien fremover og samtidig lære om hvordan vi kan tilpasse driften vår til fossilfri underjordisk transport. En viktig fordel med lastebilene er at de vil bidra til en mer bærekraftig gruve, både når det gjelder utslipp og arbeidsmiljøet for våre ansatte, sier Daniel Forslund, prosjektleder i Boliden.
– I tillegg blir den totale energien brukt i gruven lavere siden den elektriske drivlinjen er mer energieffektiv enn en dieselmotor, og det er mulig å regenerere elektrisitet når motoren bremser i nedoverbakker.