Byggestart i Harstadpakkens trinn 2

Tirsdag 8. mars markerte ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, byggestart for det største enkeltprosjektet i Harstadpakken trinn 2. Pakken skal gi alle trafikanter en enklere reisehverdag.

Tirsdag formiddag kunne en feststemt gjeng glede seg over oppstart for del to av Harstadpakken. Nå skal rv. 83, Kanebogen Margrethe Jørgensens vei, bygges helt om. Det skal gi Nord-Norges tredje største by en fremtidsrettet og mer effektiv innfartsåre. Skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Det er herlig å komme i gang med selve byggingen. Det er nå vi skal høste fruktene av år med forberedelser og planlegging, sier Geir Harz Jørgensen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Annonse

Vil sikre vekst

Dagens rv. 83 skal ha nådd et metningspunkt i dette området, og kan ikke håndtere stort mer trafikk. For at byen skal kunne vokse må et nytt veianlegg med rundkjøringer og bedre trafikkavvikling på plass. Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal mener dette er en merkedag for harstadsamfunnet.

– Harstadpakken er et av de viktigste byutviklingsprosjektene vi har. Det har allerede bidratt til bedre trafikkflyt, mindre tungtrafikk, støy og støv i sentrum, og ikke minst økt trafikksikkerhet langs flere av våre veier og et moderne kollektivsystem, sier hun.

Opsal minner om at det ikke var noen selvfølge at byen skulle få ekstrafinansieringen til byggetrinn to.

– Det viser hvor viktig det er å stå sammen om gode prosjekter. Samtidig vet vi at det vil bli en krevende periode når byggingen nå starter for alvor. Men når denne parsellen er ferdig gir den oss nye vekst- og utviklingsmuligheter på aksen inn til sentrum, sier Opsal.

Styrker regionen

Harstad er en viktig motor for utviklinga av Sør-Troms, mener Troms og Finnmark fylkeskommune.

– Ny innfartsåre vil ikke bare styrke næringslivet i Harstad, det vil også komme næringslivet i hele regionen til gode når veien står ferdig, sier Agnete Masternes Hanssen, fylkesråd for samferdsel.

Delprosjekt Kanebogen-Margrethe Jørgensens vei skal sikre Harstad en framtidsrettet innfartsåre. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Spent og klar

Hos Anlegg Øst AS, som skal bygge anlegget for Statens vegvesen og Harstadpakken, er de mer enn klar for å ta fatt på oppgaven. Entreprenørens folk har rigget og drevet forarbeider siden midten av februar.

– For oss er dette et stort og viktig prosjekt. Nå er vi glad for å være i gang og ser fram til en spennende utbygging, sier Roy Løkken, prosjektleder i Anlegg Øst.

Fakta:

  • Den 2,2 km lange strekningen som skal bygges inneholder blant annet to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelvei med fortau langs riksvei 83.
  • Anlegg Øst AS skal bygge anlegget for drøyt 330 millioner kroner (331 198 909 kr) pluss moms.
  • Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 520 millioner kroner (2021 kr) også kalt styringsramme.
  • Arbeidet med strekningen har en kontraktsfestet byggetid på 4 år.
  • Harstadpakken, er et politisk styrt fellesprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Anbudskonkurransen ble utlyst august i fjor, etter at stortinget i juni besluttet tilleggsfinansiering av Harstadpakken gjennom Prop. 204S (2020-2021). Pakken skal blant annet gjøre det enklere å gå, sykle og bruke kollektiv transport i Harstad.

 

Frykter trafikkaos

I byggerioden vil riksveien i perioder bli stengt i dager og uker for nødvendig ombygging. I disse periodene vil det bli omlegging av trafikken i en retning i store deler av tiden, og for en del av perioden i begge retninger. Slike omlegginger vil føre til redusert fremkommelighet på riksveien. Dersom alle som i dag kjører bil på jobb fortsetter å gjøre det i hele byggeperioden vil trafikken gå fullstendig i stå to ganger i døgnet, ifølge veivesenet.

– Skal vi få dette til uten at byen lammes i rushtiden trenger vi rett og slett hjelp fra kommunens innbyggere, vi trenger at de bidrar til en større dugnad, forteller prosjektleder Jørgensen. Han oppfordrer folk til å bruke buss, sykkel eller å gå til jobb og skole.

– Om man må kjøre, så kjør sammen med andre eller unngå den typiske rushperioden, sier Geir Harz Jørgensen.