Konstruksjonen er uten sammenligning den største for Nye Veier-prosjektet E39 mellom Kristiansand og Mandal. Siste støp på brudekket er lagt, og den 537 meter lange bruen er blitt til ett stykke.
Ifølge Nye Veier tøyer Trysfjordbrua grensene for hva som er mulig å bygge som fritt-frem bru, med sitt fjordspenn på 260 meter, og det særlig siden brua bygges med fire kjørebaner og en bredde på 24 meter. Det ligger mye god planlegging, ingeniørkunnskap og kompetent gjennomføring bak prosjektet som nå troner over Trysfjorden.
– Tusen takk til dere som har stått på i vind og vær for å gjennomføre dette flotte prosjektet. Dette er tredje generasjons bilvei her i området. For akkurat 100 år siden i år åpnet den gamle postveien mellom Kristiansand og Mandal. Siden kom traseen hvor eksisterende E39 ligger, men som nå er utrangert, tidvis vanskelig fremkommelig og preget av ulykker. Det sier noe om perspektivet på veier og veibygging. Brua vi står på nå, skal trafikantene fremdeles kunne ferdes trygt på 100 år frem i tid, sier Harald Solvik, prosjektsjef i Nye Veier, i en pressemelding.
Åpner høsten 2022
Prosjektet Kristiansand vest – Mandal øst er bare ett av flere som Nye Veier har igangsatt eller skal igangsette, for å bygge god og sikker vei mellom Kristiansand og Stavanger. Denne veistrekningen som Trysfjordbrua er en del av, åpner i løpet av høsten 2022.
– AF Gruppen er stolt av konstruksjonene som bygges her på E39 Kristiansand vest – Mandal øst. Bruken av BIM, og tegningsløst prosjekt er med å heve kompetansen på digitalisering i bransjen. God dialog mellom utførende og prosjektering har ført til gode optimaliseringer i forhold til materialbesparelse og reduksjon av CO2-avtrykk, fortalte Olav Groven, prosjektdirektør i AF Gruppen.
Hjemmeområde
Trysfjordbrua er den største enkeltkonstruksjonen Kruse Smith noensinne har bygget, og for selskapet er det ekstra gøy at det skjer i sitt hjemmeområde. Det er mange ansatte i Kruse Smith som kjenner på en stolthet over å ha vært med på dette gigantprosjektet.
– Et prosjekt som Trysfjordbrua betyr også mye for lokalt næringsliv. For å kunne bygge denne brua har vi kjøpt overnatting, mat, stål og betong fra lokale leverandører for nær 120 millioner kroner, fortalte Finn Erik Espegren, avdelingsleder for konstruksjon i Kruse Smith Anlegg.
Trysfjordbrua
Byggemetode: Fritt-frambygg bru
Lengde: 537 meter.
Avstand mellom brutårnene er 260 meter.
Trysfjordbrua blir en av de største bruene i Norge bygget etter fritt-frambygg metoden, og den er helt i øvre sjikt av hvor langt det er mulig å bygge en slik bru.
Høyde: 64 moh i vest og 60 moh i øst
Bredde: 24 meter
Byggetid: September 2019 – Juni 2022
Arbeidstimer: Samlet antall årsverk på ferdigstilling beregnes til ca 130.
Mengde betong: 17 936 m3 (tilsvarer ca. 2 242 betongbiler)
Mengde armering: 4 000 tonn (omregnet til 12 mm armeringsjern tilsvarer det tre ganger Lindesnes – Nordkapp)
Spesielle tiltak for Trysfjordbrua
Optimalisert utforming av brutårn: Ved å bygge brutårnene med innsving på midten ble det brukt mindre betong, noe som skal ha gitt et vakrere sluttresultat. Innsvinget er forplantet også opp i kassen som er styrken i brua og den har blitt gjort smalere, samtidig som styrken er beholdt.
En fire-felts bru erstattet to to-felts bruer: Å bygge to bruer i rekkefølge ville ikke være mulig innenfor tidsplanene for prosjektet. Å bygge to bruer parallelt ville øke kostnadene gjennom dobling av mye utstyr. Valgt løsning skal være mer krevende, men går raskere og betongvolumet er redusert.
Lettbetong blir brukt til mye av hovedspennet: Denne betongen skal være like sterk som vanlig betong, men er tilsatt Leca kuler som gjør den mye lettere. Dette gjør at kreftene fra det lange spennet skal bli mindre i byggefasen og gjør at broa kan bygges slankere og med mindre materialer.
Benyttet kun miljøsertifisert betong til all bygging på prosjektet: Skal søke å benytte så høy miljøklasse som mulig til enhver tid. Mye av det som gjør den mer miljøvennlig skal være at sement erstattes av flygeaske. Det forandrer ikke styrken. Herdetiden forlenges noe, men CO2-utslippet reduseres. Kilde: Nye Veier