Statens vegvesen starter arbeidene med å asfaltere ca. 1000 km riksvei i mai, som vil vare til september. Nær 1 million tonn asfalt skal legges på riksveiene i løpet av sesongen. Det er for det meste reasfaltering av lengre strekninger, mens enkelte steder må også fundamentet forsterkes før nytt dekke kan legges.
– Gode veier med et godt veigrep er viktig både for fremkommeligheten og for trafikksikkerheten. Videre er det viktig å utbedre og ta vare på de veiene vi allerede har. Når vi nå ruller vi ut nesten 1 million tonn asfalt på riksveier over hele landet, er det i tillegg en mer klimavennlig asfalt enn tidligere som blir brukt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Klimakrav
I kontraktene for asfaltarbeidene er det lagt vekt på CO2-utslipp, i tillegg til kvaliteten på asfalten. Dette er det tredje året CO2-utslipp vektes av Statens vegvesen ved tildeling av asfaltkontrakter.
– Det er bra for miljøet å ta godt vare på de veiene vi allerede har. Når vi i tillegg kan vi asfaltere på en mest mulig klimavennlig måte, er det enda bedre, sier Hareide.
Stadig bedre asfaltdekke
Hvert år måler Statens vegvesen den såkalte dekketilstanden på alle riksveiene. Dette sier noe om kvaliteten på veien, som spor og jevnhet i asfaltdekket. Dette avgjør hvilke veier som får ny asfalt hver sesong. I 2016 var dekketilstanden på riksveiene på 90,5 prosent. I løpet av 2021 beregnes den å komme opp på 93 prosent.
– Denne regjeringen har satset mye på å forbedre veiene våre de siste årene, både med å bygge nye, gode veier, men også gjennom vedlikehold. Asfaltarbeidene som gjøres hvert år er en viktig del i dette arbeidet, sier Hareide.
Les mer på vegvesen.no