FV 53 mellom Tyin og Årdal skal bli sikrere. Flage Maskin AS har akkurat signert en kontrakt med Statens vegvesen. Skal bygge rassikringstunnel for 210 millioner.
ÅRDAL: Statens vegvesen signerte fredag kontrakt med Flage Maskin AS om bygging av ny rassikringstunnel i Ljoteli på fv. 53 i Årdal. Det framgår av en pressemelding fra Statens vegvesen.
Tunnelen skal bli ca. 1,1 km lang. Den skal sikre Ljotelia, et bratt parti av stigninga opp mot fjellet frå Øvre Årdal i Sogn mot steinsprang, nedfall av is og snøskred.
Syv tilbud
Syv entreprenører konkurrerte om kontrakten på fv. 53 Årdal-Tyin. To av tilbudene ble avvist. Til slutt sto Flage Maskin AS frå Voss igjen med det beste tilbudet. Kontrakten på 210 millionar eks. moms ble signert sist fredag på regionvegkontoret på Leikanger av fungerende regionvegsjef Tone Oppedal og daglig leder Ole Petter Flage i Flage Maskin AS.
– Dette er ein viktig kontrakt for oss. Den sikrar folk og maskinar arbeid gjennom vinteren. Me ser føre oss å starte arbeidet rundt månadsskiftet, og me har planar om å byrje på sjølve tunneldrivinga i januar, sier prosjektleder Erik Flage i pressemeldingen.
Forberedende arbeider
Flage Maskin er allerede i jobb på den værharde fjellovergangen FV53 mellom Årdal og Tyin. Selskapet har nemlig også hatt oppdraget med forberedende arbeider til tunnelprosjektet i Ljotelia. Har har murer under veien blitt fersoterket, masser skiftet ut skjæringer har blitt sprengt ut.
Nå ber prosjektet om tålmodighet fra lokalbefolkningen.
– Me ser fram til å få utbetra vegen i Ljoteli. Me oppmodar folk i Årdal til å ha tolmod med oss, då det blir mykje arbeid og stengingar ut over hausten og vinteren, seier prosjektleiar Jens-Ivar Nilsen i Statens vegvesen.
Den nye tunnelen skal sikre at FV53 blir en mer forutsigbar og åpen vei, med færre stengninger. I tillegg til den 1100 meter lange Ljotelitunnelen skal det bygges rundt 1200 meter vei i dagen. Halvparten av dette på Holsbru, resten inn mot hver ende av den nye tunnelen.