Entreprenør stilte opp som isbryter

Da isen på Tyrifjorden var for tykk til at en isbryter kunne brukes, stilte MEF-medlem og entreprenørfirma Thor Myrvang Gravefirma AS fra Hønefoss opp. Med 5,5-tonns beltegraver og rippertann om bord på MS Thorbjørn pigget de seg gjennom isen ut til Utøya. (Se video i saken)

En av de siste dagene i februar fikk sjefen i MEF en litt uvanlig henvendelse. En SMS fra daglig leder på Utøya, Ingrid Endrerud, med spørsmål om hjelp til å bryte isen på Tyrifjorden slik at MS Torbjørn, som frakter besøkende og ansatte til og fra øya, kunne settes i drift til åpningen i begynnelsen av mars.

– Utøya skulle etter planen åpnes første helgen i mars, og vi hadde vært i kontakt med FFS Marine i Farsund som hadde en isbryter som skulle fraktes hit til Tyrifjorden mandagen før. Tykkelsen på isen hadde i lang tid holdt seg under 20 cm, men da vi målte vi isen til 25-30 cm, måtte vi finne en annen løsning, sier Ingrid Endrerud, daglig leder på Utøya. Den kraftigste isbryteren som de kunne få til Tyrifjorden klarte ikke mer enn maks 20 cm stålis.

Annonse
Første gangen redningsvest er en del av arbeidstøyet for Jan Myrvang. (Foto: Ragnar Braata)

Første gangen redningsvest er en del av arbeidstøyet for Jan Myrvang. (Foto: Ragnar Braata)

Hvordan bryte is

– Situasjonen var kritisk, både for alle ansatte som skulle på jobb og for alle besøkende som så frem til å besøke Utøya. Skulle vi ventet på at isen gikk naturlig, måtte vi nok regne med at alle inntekter i mars måned gikk tapt. Vi ble tvunget til å tenke ut forskjellige løsninger, og var innom noen gode og mange dårlige ideer. Blant annet vurderte vi å leie inn en tankbil med varmt vann, for å sprute det varme vannet ut på isen for å redusere tykkelsen, men selv utslipp av rent vann er ikke rett frem å få lov til, sier Endrerud. Andre løsninger som ble vurdert, var å jobbe seg gjennom isen med motorsag eller plassere én eller annen maskin på en solid flåte som kunne jobbe seg gjennom isen.

– Det var heller ikke å bare Google «hvordan bryte is, når isen er for tykk til vanlig isbryter», så jeg ringte Terje Olsson i LO, og han foreslo at jeg skulle ta kontakt med Julie Brodtkorb i MEF.

– Jeg fikk en SMS fra Ingrid på Utøya hvor hun skrev at hun var litt fortvilet på grunn av problemer med tykk is. Hun spurte om noen i MEF hadde kunnskap om hvordan løse dette problemet, sier Julie Brodtkorb, adm.dir. i MEF. Brodtkorb tok kontakt med Jørn C. Evensen, regionsjef i MEF Sørøst. Han sendte så ut en melding til MEFs medlemmer i regionen, med spørsmål om noen kunne bidra.

Minigraver og rippertann

Kort tid etterpå kom Jan Myrvang, daglig leder i Thor Myrvang Gravefirma AS fra Hønefoss, på banen med en kreativ løsning.

– Vi tjoret fast en 5,5-tonns Kubota U56-5 beltegraver med gummibelter på dekket til MS Torbjørn. Selv om båten tåler tolv tonn, kunne vi ikke bruke noen større maskin da den skulle stå foran i baugen på båten, sier Myrvang. Han tok kontakt med Rental Group Ekspert på Hønefoss for å få tak i en rippertann til maskinen.

– Vi kunne ikke bruke noe utstyr med hydraulikkolje ute i vannet. Rental Group Ekspert på Hønefoss hadde ikke rippertann til denne maskinen inne, men de svingte seg rundt, fikk tak i en og sendte den med budbil hit til oss, sier Myrvang. Meter for meter pigget han løs isen, og i løpet av to fulle dager hadde han fått laget en råk ut til Utøya. Tredje dagen ble brukt til å pynte på kantene.

– Vi brukte 27 timer, og det gikk nesten bedre enn vi hadde trodd. Det enkle er ofte det beste, sier Jan Myrvang.

Med påmontert rippertann ble isen knust meter for meter fra land og ut til Utøya. (Foto: Thor Myrvang Gravefirma AS)

Med påmontert rippertann ble isen knust meter for meter fra land og ut til Utøya. (Foto: Thor Myrvang Gravefirma AS)

Skryt av sjefene

– For en fantastisk person, og jeg er ekstremt stolt av at medlemmene våre ikke ser problemer, men ser løsninger og er villig til å gjennomføre dem. Det gjør at man blir ekstra stolt av å være en del av MEF, uttaler Brodtkorb, da vi prater med henne noen dager etter at Myrvang er ferdig med oppdraget.

Nå gjenstår bare litt finpuss i råken og så kan MS Torbjørn, som i noen og tjue år har fraktet folk og utstyr til og fra Utøya, igjen settes i full drift. Måten båten er konstruert gjør at den ikke tåler is særlig godt.

– MS Torbjørn er et gammelt svensk militærfartøy, som har flat bauport, er flat under og propellene er ubeskyttet mot is. Så nå er vi i gang med å fjerne alle isflakene i råken og fikk endelig ta med de første gjestene for sesongen tirsdag 6. mars. Det ble noen dager på overtid, men veldig mye bedre enn å måtte holde stengt til over påske, sier Ingrid Endrerud. Til dette arbeidet bruker de isbryteren som var tenkt brukt i første omgang, MS Haka fra FFS Marine i Farsund. Denne ble tidligere i uken løftet ut på Tyrifjorden av en mobilkran fra Nordic Crane.

– Måten Jan Myrvang sammen med dyktige ansatte i Utøya AS løste is-problemet på fungerte som bare det, og jeg er veldig takknemlig for hjelpen fra han og MEF. Nå kan vi endelig åpne Utøya for sesongen, sier en meget fornøyd Enderud.