Drømmen oppfylt – fikk ombygd hjullaster

Endelig har Nikolay Hasli Olderheim (19) fått oppfylt den store drømmen. Til tross for medfødt cerebral parese og kun én fungerende arm, har han nå full kontroll på hjullasteren.

Han er et eneste stort smil, Nikolay Hasli Olderheim, der han kommer kjørende i en 14-tonns hjullaster av typen Volvo L70. Sprekkeferdig av arbeidslyst svinger han maskinen elegant rundt og løfter opp en skuffe full av grus med største selvfølgelighet. Med bare en venstrearm som fungerer, er det imidlertid ingen selvfølgelighet å kjøre anleggsmaskin, men en ombygging og spesialtilpasning av hjullasteren har gjort det mulig.

STORFORNØYD: Nikolay er et eneste stort smil, der han kommer kjørende i 14-tonneren – som han nå kan manøvrere med venstre hånd. (Foto: Runar F. Daler)

STORFORNØYD: Nikolay er et eneste stort smil, der han kommer kjørende i 14-tonneren – som han nå kan manøvrere med venstre hånd. (Foto: Runar F. Daler)

Kompetansebevis

Nikolay ble nærmest født inn i anleggsbransjen. Pappa Boye er daglig leder for Entreprenør Odd Steinar Hansen AS på Raufoss, som han grunnla sammen med sin far Odd Steinar i 1989. Fjorten år senere ble Nikolay født.

Annonse

– Han fikk hjerneblødning i forbindelse med fødselen, som førte til at han utviklet CP, med delvis lammelse på den ene siden av kroppen. Vi merka først da han var rundt et halvt år gammel at han bare brukte den venstre armen, forteller en åpenhjertig pappa og bedriftsleder Boye Hansen Olderheim til Anleggsmaskinen.

Sykdommen har imidlertid ikke stoppet Nikolay fra å drømme om et liv som anleggsmaskinfører. For et par år siden tilrettela MEF og OKAB så han fikk skreddersydd et helt eget sikkerhetskurs, slik at han kunne få kompetansebevis for anleggsmaskiner. Og nå har han altså fått en spesialtilpasset hjullaster.

TRE GENERASJONER: Nikolay Hasli Olderheim sammen med pappa Boye Hansen Olderheim og bestefar Odd Steinar Hansen. (Foto: Runar F. Daler)

TRE GENERASJONER: Nikolay Hasli Olderheim sammen med pappa Boye Hansen Olderheim og bestefar Odd Steinar Hansen. (Foto: Runar F. Daler)

Spesialtilpasset spak og påmontert vekt

– Det er veldig hyggelig for Nikolay at vi har fått det til, for dette er noe han virkelig brenner for. Vi hadde en runde med NAV, som heldigvis bidro med støtte, slik at det ble mulig å gjennomføre. Tre representanter fra Volvo Maskin kom hit, og Nikolay fikk selv være med å bestemme nøyaktig hvordan han ville ha det. Alle styrefunksjonene har nå fått plass på én spak – egentlig en gravemaskinspak – som er montert på venstre side, slik at Nikolay enkelt kan manøvrere den. Det går kjempefint, forteller Boye fornøyd.

– De originale bryterne og knappene på høyre side er ikke fjernet, så de kan kobles til dersom noen andre skal kjøre maskinen. Den spesialtilpassede spaken på venstre side kan også enkelt byttes ut med den originale spaken, forklarer han.

– Vi har også fått montert på en vekt, slik at han hele tida kan ha full kontroll på hvor mye som lastes på biler og hengere.

I SITT ESS: – Dette er det aller morsomste jeg vet. Hvis jeg hadde fått lov, hadde jeg vært her hele natta og kjørt maskin, stråler Nikolay fra hytta fra den ombygde Volvo-hjullasteren. (Foto: Runar F. Daler)

I SITT ESS: – Dette er det aller morsomste jeg vet. Hvis jeg hadde fått lov, hadde jeg vært her hele natta og kjørt maskin, stråler Nikolay fra hytta fra den ombygde Volvo-hjullasteren. (Foto: Runar F. Daler)

– Det morsomste jeg vet

Nikolay gikk Vg1 Naturbruk i en spesialklasse på Lena-Valle videregående skole, og gjennomførte senere et spesialtilpasset opplegg for Vg2 Anleggsgartner ved samme skole. Han har bestått trafikalt grunnkurs, men kan ikke få førerkort på grunn av utfordringer med konsentrasjon og oppmerksomhet. Dermed har han heller ikke lov til å kjøre anleggsmaskiner ute i offentligheten. Inne på bedriftens område, er det derimot lov. Der kan han blant annet hjelpe til med å laste opp grus, sortere jord og brøyte snø. Han har nå en 20 prosent stilling i bedriften, men han er «på jobb» fra seks til fire hver eneste dag.

– Dette er det aller morsomste jeg vet. Hvis jeg hadde fått lov, hadde jeg vært her hele natta og kjørt maskin, stråler Nikolay fra hytta i hjullasteren. Det er en stor drøm for meg å kunne kjøre hjullaster, og særlig denne digre her, sier han med et stolt glis.

FULL KONTROLL: Nikolay hjelper blant annet til med å laste opp grus, sortere jord og brøyte snø. Kjøringen går som en lek. (Foto: Runar F. Daler)

FULL KONTROLL: Nikolay hjelper blant annet til med å laste opp grus, sortere jord og brøyte snø. Kjøringen går som en lek. (Foto: Runar F. Daler)

Stønad for å kunne delta i arbeidslivet

I tillegg til hjullasteren hadde Boye og Nikolay egentlig et ønske om å bygge om en gravemaskin.

NAV valgte imidlertid å gi støtte til én maskin i første omgang, og se hvordan det går. Ett av kriteriene NAV stiller for å gi slik støtte, er at man må ha reelle arbeidsoppgaver i bedriften.

– En forutsetning for å få stønad som dette, er at man må komme i eller beholde inntektsgivende arbeid. Investeringen må altså stå i samsvar med det arbeidet som kan gjøres. Nikolay har nå fått en fast stillingsprosent i bedriften, han utfører reelt arbeid, og vilkårene er dermed oppfylt, forteller Nina Olsby, rådgiver hos NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet Gjøvik.

– Det er hyggelig å se at Nikolay nå får mulighet til å kunne delta i arbeidslivet. Hvis dette fungerer godt, og han kanskje kan få en høyere stillingsprosent etter hvert også, så får vi eventuelt komme tilbake til gravemaskinen senere. Jeg syntes dette er en fin start, og jeg har planer om å ta en tur ut og se hvordan det går med ham snart, sier hun.

IVRIG: Nikolay har en 20 prosent stilling i bedriften, men han er «på jobb» fra seks til fire hver eneste dag. (Foto: Runar F. Daler)

IVRIG: Nikolay har en 20 prosent stilling i bedriften, men han er «på jobb» fra seks til fire hver eneste dag. (Foto: Runar F. Daler)

Julekvelden og 17. mai

Volvo Maskin er ikke ukjent med spesialtilpasning av maskiner, men en ombygging akkurat som dette, har de ikke gjort før.

– Det var litt teknisk avansert, men det mest uvanlige i dette tilfellet er at maskinen er «custom made» akkurat til Nikolay. Vi bygger om mange kompliserte maskiner, men som oftest er det tilpasset en oppgave. Her skal det passe 100 prosent til én sjåfør, sier Helge Løvenskiold i Volvo Maskin. Han er i dag ansvarlig for servicemarkedet, men var inntil nylig produktsjef for hjullastere.

– Vi hadde først en prat med pappaen Boye. Deretter samla vi teamet i teknisk avdeling og besøkte Nikolay for å finne ut nøyaktig hva han trengte. Så satte vi oss ned for å se hva som var mulig å få til. Selve løsningen prefabrikkerte vi på hovedkontoret vårt på Mastemyr, før vi reiste til Raufoss og installerte den der. Da fikk vi også tilpasset alt – armlener, vinkler og så videre – nøyaktig slik han ville ha det, forteller Løvenskiold.

– Dette har vært fin en mulighet for oss til å hjelpe en person ut i arbeidslivet, samtidig som det vært god læring. Og så er det jo utrolig artig å se hvor interessert og engasjert Nikolai er. Det var både julekvelden og 17. mai for ham da vi var der og monterte det. Det var virkelig en lykkens dag!