Samarbeid mellom Statens vegvesen og Nye Veier

Statens vegvesen signerte nylig en avtale om levering av stein fra Nye Veier AS.

– Dette gir en samfunnsmessig god utnyttelse av stein og en god miljøvennlig avtale med kortreist stein, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand skal fylle ut stein i havnebassenget for å utvide Kristiansand ferjeterminal og øke sikkerheten på områdestabilitet. Til dette arbeidet trenger prosjektet ca. 300 000 m3 stein.

Annonse

Stein som skal benyttes til dette er tunnelstein fra Haumyrheitunnelen, stein som Statens vegvesen skal sprenge ut i Duekniben og stein levert fra Nye Veier AS.

– Denne avtalen resultat av godt samarbeid mellom Nye Veier og Statens vegvesen i Kristiansand, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i Statens vegvesen, som signerte kontrakten sammen med Harald Jonny Solvik, prosjektleder i Nye Veier AS.

Starter nå i mars

Det er AF-gruppen som har entreprisekontrakten med Nye Veier, mens det er TT Anlegg som har kontrakten med Statens vegvesen om utlegging av stein i havnebassenget, der Bård Kimestad er byggeleder for Statens vegvesen.

Arbeid med levering av stein og utlegging i havna begynner nå i midten av mars, og skal etter planen bli ferdig rundt 1. desember i år.

Avtalen med Nye Veier omfatter tilkjørt ca. 225 000 m3 stein, og i tillegg opsjon på ytterligere ca. 45 000 m3 stein og ca. 30 000 m3 knust stein 0-300 mm.