NCC med gjennomslag i Sandoytunnelen på Færøyene

Torsdag 3. februar skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp. Når tunnelen står ferdig kan man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

Selve gjennomslagssalven ble utløst torsdag 3. februar klokken 13 lokal tid. Med dette er tunnelsamband etablert, og Sandoy er knyttet sammen med den færøyske vei-infrastrukturen og hovedstaden Tórshavn.

Under Atlanterhavet

– Dette er nok en viktig milepæl i andre del av vår entreprise på Færøyene, og som igjen viser vår solide kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson, leder for NCC division Civil Engineering Norge, i en pressemelding.

Annonse

Sandoytunnelen er den andre undersjøiske tunnelen under Atlanterhavet som NCC bygger i denne entreprisen. I desember 2020 ble den 11,2 km Eysturoytunnelen åpnet på øyriket.

– Gjennomslag i Sandoytunnelen er en viktig begivenhet for oss. Når tunnelen står ferdig vil den blant annet øke mulighetene for å bo samt øke næringsutviklingen på Sandoy, sier Teitur Samuelsen, administrerende direktør hos byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).

– Jeg vil takke NCC som er svært teknisk dyktige i tunnelbygging, og der vi har unngått skader og utfordringer er håndtert hele veien. Dette har gjort at vi har følt trygghet ved prosjektets gjennomførelse, sier Samuelsen.

Nå gjenstår to år med innredning av Sandoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2024.

Fyrer av siste salve: F.v. Bas Janus Vang, prosjektsjef Alf HelgeTollefsen og bas Christoffer Paulsen, sistnevnte utløste selve gjennomslagssalven i Sandoytunnelen på Færøyene. Foto: NCC

To undersjøiske tunneler samtidig

Byggingen av Sandoytunnelen startet i 2018, og fram til åpningen av Eysturoytunnelen i desember 2020, pågikk byggingen av de to undersjøiske tunnelene parallelt.

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Sandoytunnelen går fra fergeleiet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På sitt dypeste er tunnelen -147 meter under havoverflaten.

Solid tunnel-erfaring

NCC har etter hvert fått solid erfaring med å bygge undersjøiske tunneler på Færøyene. NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin og Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i de to siste tunnelprosjektene var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Tunnelene vil gi et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne, skriver NCC i pressemeldingen.

FAKTA:

Sandoyartunnilin: Undersjøisk tunnel

Byggetid: 2018 – 2024
Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
Bredde: 9,5 meter
Antall døgnpasseringer: 310 biler
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -147 meter
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Kontraktsverdi: NOK 1,1 milliarder

Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel

Byggetid: 2016 – 2020
Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
Bredde: 10,5m
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -187 meter
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Kontraktsverdi: NOK 1,4 milliarder