I sommer var det bare fundamentene som tittet over vannskorpa. Men framdriften går bra på Nordøyvegen. Nå vil Skanska og Møre og Romsdal fylkeskommune framskynde åpningen av Lepsøybrua og første del av Nordøyvegen.
BRATTVÅG: Byggherre fylkeskommunen og entreprenør Skanska har blitt enige om en avtale som gjør at Nordøyvegen mellom Skjeltene på fastlandet og Austnes kan bli åpnet i desember 2021.
Det betyr at Lepsøya, Haramsøya og Flemsøy/Skuløy kan få sin etterlengtede fastlandsforbindelse om et drøyt år.
Les også: Nordøyvegen – anleggslogistikk for viderekomne
Avtalen endrer ikke åpningstidspunktet for resten av prosjektet. Planen er fortsatt at hele Nordøyvegen åpner for trafikk sommeren 2022.
– Nå får vi effekt og samfunnsnytte av Nordøyvegen enda tidligere. Det er bra for folket som bor her, for næringslivet, for hele regionen og for oss i fylkeskommunen. Det sier samferdselsdirektør Arild Fuglseth i en melding fra Møre og Romsdal fylkeskommune.
Gratis til 2022
Nordøyvegen skal delvis finansieres gjennom bompengeinnkreving på fastlandssiden. Mellom øyene skal det være gratis å kjøre. Men det blir ingen bompengeinnkreving før hele Nordøyvegen åpner i 2022.
Avtalen om framskyndet åpning kommer som et resultat av godt samarbeid over lang tid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og totalentreprenør Skanska.
– Vi har jobbet sammen med å se på hvordan vi kan optimalisere gjennomføringen av Nordøyvegen helt siden vi signerte kontrakten i desember 2018. Kontrakten ble tildelt Skanska fordi de hadde tilbudet med best kvalitet. Det har de bevist i denne prosessen, sier Nærøyvegen-prosjektleder Marianne Nærø.
Dårlig fjell i tunnel
Åpningen mellom Skjeltene og Austnes skal i følge meldingen fra byggherren ikke øke risikoen for forsinkelser på de undersjøiske tunnelene i prosjektet.
Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta og Fjørtofttunnelen mellom Fjørtofta og Harøya går etter planen. Nesten, i alle fall.
– Vi blir like mange mennesker og like mye utstyr som jobber med disse tunnelene som før. Vi har hatt utfordringer med dårlig fjell og inntregning av grunnvann. Spesielt i Nogvafjordtunnelen. Dette jobber vi hele tiden godt sammen med entreprenøren om. Vi mener fortsatt det er realistisk med en åpning sommeren 2022, sier Marianne Nærø.