Statsbudsjettet er lagt fram. Jernbane får fem milliarder mer, mens Statens vegvesen får tre milliarder mindre til investeringer. – Dette er ikke tiden for å kutte i investeringer på vei, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb. Hun frykter det blir en kald vinter for entreprenørnæringen.
– Jeg frykter en kald vinter i anleggsbransjen, sier MEF-direktør Julie Brodtkorb i en kommentar til Regjeringens forslag til statsbudsjett som ble lagt fram i dag.
For mange av MEFs medlemmer i anleggsbransjen er det allerede lite jobbe å regne på, og dermed mange om beinet på tilgjengelige jobber.
Store kutt i investeringer på vei
Det ligger ikke an til å bli bedre neste år, bedømt etter prioriteringer i statsbudsjettet. I alle fall ikke på veisiden.
Statens vegvesen får nemlig to milliarder mindre til investering i vei. Et kutt på én milliard i bompengeinntekter til SVV kommer i tillegg til det, og utgjør et samlet kutt på tre milliarder i tilgjengelige midler til investering på vei.
Det utgjør et budsjettkutt på 1,9 prosent.
Statens vegvesen får én milliard mer til drift og vedlikehold. Rundt halvparten av det «forsvinner» i merkostnader på oppløsning av sams vegadministrasjon i forbindelse med regionreformen.
Regjeringens forslag på riksvei:
- 5 milliarder til vedlikehold og fornying
- 18,7 milliarder til investeringer (både Statens vegvesen og Nye Veier)
- 100 millioner i tilskudd til utbedring av fylkesveier som er viktige for næringstransport
Nye Veier
I Nye Veiers portefølje kan disse prosjektene få oppstart i 2021:
- E6 Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark
- E6 Kvithammer-Åsen i Trøndelag
- E6 Ulsberg-Vindåsliene i Trøndelag
- E6 Moelv-Roterud-Storhove-øyer i Innlandet (tre prosjekter)
- E39 Herdal-Røyskår i Agder.
– Omtrent som forventet. Dette gir oss anledning til å holde tempoet oppe, sier kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er ikke særlig fornøyd med budsjettet.
Statens vegvesen
Fire veiprosjekt får oppstart i 2021-budsjettet. Dette er veiprosjektene som får midler til forberedelser og eventuell oppstart i 2021:
- E39 Myrmel – Lunde
- E39 Ørskogfjellet (krabbefelt)
- E39 Lønset – Hjelset
- RV4 Roa – Gran grense
– Forberedelser foregår på E18 Lysaker – Ramstadsletta i Viken. Vegvesenet jobber videre med planlegging av OPS-prosjektene rv.555 Sotrasambandet og E10 Hålogalandsveien, samt E8 Sørbotn – Laukslett, heter det i i en pressemelding fra Statens vegvesen.
For jernbane er det motsatt. Samlet får jernbanesektoren fem milliarder mer å rutte med.
Trenger å sikre jobber
Nedprioriteringen av investeringer på vei får MEF til å reagere sterkt.
– Det er lite jobber å regne på for våre medlemmer i anleggsbransjen nå. Vi ser i budsjettet at det er behov for en offensiv mot-konjunkturpolitikk for å sikre jobber i hele Norge. Derfor er det skuffende at ikke det er flere samferdselsprosjekter. Dette er ikke tiden for å kutte i investeringene fra Statens vegvesen, sier MEF -direktør Julie Brodtkorb.
Hun er også svært skuffet over at regjeringen ikke følger opp Stortingets krav om endringer i regelverket rundt MVA på omtvistede beløp.
– Her løser ikke regjeringen det som er hovedutfordringen til entreprenørene, som er de lange tvistene. Dette må Stortinget rette opp i. Nå forsøker regjeringen å skusle bort en seier FrP kjempet inn i revidert budsjett, og som anleggsbransjen bejublet dem for, sier Brodtkorb.