Millionbesparelse og miljøgevinst ved redusert tomgangskjøring 

Maskinentreprenøren Park & Anlegg har bestemt seg for å kutte ned på tomgangskjøringen i bedriften. Enkle tiltak skal gi store besparelser.

Tall fra Maskinentreprenørens Forbund (MEF) viser at gravemaskiner rundt omkring på norske anleggsplasser gjerne går på tomgang 30-50 prosent av arbeidsdagen. Denne omfattende tomgangskjøringen har negative konsekvenser både for miljø og økonomi.

Park & Anlegg har hittil i år 33,4 prosent tomgangskjøring på sine anleggsplasser. Nå ønsker bedriften raskest mulig å komme seg ned under 20 prosent. Det skriver bedriften i en pressemelding.

Annonse

Gevinst med én gang motoren stanses

Det handler om å skåne naturen og miljøet ved å stoppe gravemaskinene i stedet for å la dem gå på tomgang. Som en konsekvens handler det også om å sikre arbeidsplasser gjennom å redusere dieselforbruket og kostnadene. Miljøgevinsten er formidabel og kommer med én gang motoren stanses. Det aller viktigste er å være bevisst det man gjør i det daglige, ifølge pressemeldingen.

Jens Hansson – Maskinfører med fokus på tomgangskjøring. (Foto: Park & Anlegg).

– Det er på tide å tenke på miljøet og våre omgivelser når vi er på byggeplassen. Hvorfor i all verden skal maskinene gå på tomgang så mye? Jeg bare bestemte meg for at jeg skal bidra det jeg kan og tenke oftere på miljøet, sier maskinfører Jens Hansson (30).

Gjerrige svensker viser vei

– Det føles godt å bidra ved å gjøre såpass enkle tiltak. Det eneste vi gjør er å oppmuntre våre ansatte til å være bevisste i hverdagen, sier Kjell Arne Leinum. Han er miljørådgiver og leder for ytre miljø i Park & Anlegg, og han skryter av responsen internt etter å ha satt tydeligere søkelys på miljøsaker.
På en anleggsplass i Son har han sammen med prosjektleder Petter Skår Johansen informert og drøftet tomgangskjøringen med de ansatte som jobber på anlegget.

Jens Hansson og kollega Kristoffer Eriksson (28), har allerede oppnådd veldig gode resultater. De stanser motoren når maskinen ikke er i aktivt arbeid, og er veldig bevisste på å redusere tomgangskjøringen. Samlet ligger de godt under Park & Anlegg sitt mål for  august.

– Vi svensker er jo kjent for å være flinke til å være gjerrige. Kanskje det er derfor vi ser det som naturlig å spare både miljøet og ressursene. Her blir det nok konkurranse videre om hvem som er best ved årets slutt. Jens skal definitivt få konkurranse av både meg og mange andre, smiler Kristoffer Eriksson.

Faste rutiner: Jevnlige lagsmøter med fokus på tomgangskjøring. (Foto: Park & Anlegg).

Dette er som god musikk i ørene til prosjektleder Petter Skår Johansen, som snakker systematisk om tomgangskjøring på de ukentlige lagsmøtene.

– Det er flott å se at resultatene kommer såpass raskt, og at tomgangsprosenten kan reduseres bare vi er bevisste i det daglige, sier han.

Grønt prosjekt

– Vi har et prosjekt vi kaller for grønt prosjekt, fortsetter Kjell Arne Leinum.

– Arbeidsoperasjonene påvirker de ytre omgivelsene. Før vi starter et prosjekt, og under prosjektets gang, jobber vi aktivt med å minimere påvirkning av ytre miljø. Tomgangskjøring er i utgangspunktet enkelt å redusere, bare vi alle har fokus på det hele tiden i det daglige, sier han.

Kjell-Arne Leinum, miljørådgiver og leder for ytre miljø i Park & Anlegg. (Foto: Park & Anlegg).

Forbedringene dokumenteres fortløpende. Miljøet skånes, det går mindre diesel og maskinenes driftstimer reduseres. Dokumenterte forbedringer kan også styrke mulighetene til å vinne kontrakter i fremtiden. Slikt sett trygges også arbeidsplassene, som en konsekvens av mindre tomgangskjøring og andre tiltak for miljøet.

– Jeg ser ingen grunn til at bransjen vår skal ha så mye som en tredjedel av maskintimene på tomgang. Vi skal hvert fall gjøre vårt for å forbedre dette på hver eneste av våre 110 tyngre maskiner. Det skal bli spennende å se hvor langt vi har nådd ved årets slutt, avslutter Leinum.