Sunnmørsbedriften Aco Anlegg sparte store summer på å kutte i tomgangskjøringen. Nå blir det bonustur til Barcelona for alle ansatte!
Tall fra Maskinentreprenørens Forbund (MEF) viser at gravemaskiner gjerne går på tomgang 30-50 prosent av arbeidsdagen. Denne omfattende tomgangskjøringen i anleggsbransjen har negative konsekvenser både for miljø og økonomi. MEF lanserte derfor like før sommeren en konkurranse for sine medlemsbedrifter. Den bedriften som kan vise til størst reduksjon i tomgangskjøringen i perioden juni-desember i år sammenlignet med samme periode i 2018, blir premiert. Vinneren blir kåret på Arctic Entrepreneur 2020 i januar; vinterens store møteplass for anleggsbransjen.
Kommet langt
En bedrift som allerede har kommet svært langt med å begrense tomgangskjøring, er Aco Anlegg AS fra Tennfjord på Sunnmøre. Så dyktig har bedriften vært, at det knappest har noen hensikt å delta i årets MEF-konkurranse. Tomgangsgjennomsnittet deres har nemlig blitt så lavt det siste året at en ytterligere reduksjon av betydning vil være svært vanskelig å gjennomføre. Bedriften, som har ca. 45 ansatte og i overkant av 20 gravemaskiner, har gått fra et tomgangssnitt på 40,8 prosent til 14,3 prosent på under ett år. Hvordan har det vært mulig?
Anleggsmaskinen tok turen til Sunnmøre for å finne svaret.
Sparer store beløp
Tarjei Rødset var ukjent med anleggsbransjen da han overtok som daglig leder i Aco Anlegg i februar 2018. Kanskje var nettopp bakgrunnen hans utslagsgivende for bedriftens imponerende utvikling når det gjelder tomgangskjøring.
– Jeg har jobbet i bank i 12 år og er utdannet økonom, så jeg ser jo tall og økonomi i alt. For foruten de åpenbare miljømessige fordelene, så handler jo dette i stor grad om økonomi, sier han.
– Hvis man klarer å redusere tomgangskjøringen med bare 10 prosent, fra bransjesnittet på rundt 40 prosent til 30 prosent, så blir det store beløp i besparelser. For de ordentlig store bedriftene kan det være snakk om millioner, men også for oss er det snakk om sekssifrede beløp.
Vekker konkurranseinstinktet
Det var under Aco Anleggs årlige sommerfest i 2018 at daglig leder Rødset satte fokus på tomgangskjøring i bedriften.
– Vi bestemte oss for å lage en konkurranse av det. Vi satte opp en trappetrinnsmodell, med ulike premier utfra hvor mye vi klarte å forbedre oss. Vi har hovedsakelig Volvo-maskiner, og ved hjelp av Volvos CareTrack-system har vi tilgang på mye sanntidsinformasjon, blant annet prosentvis tomgangskjøring. Én gang i måneden har jeg sendt ut en e-post til alle om hvordan utviklingen går. Vi har laget en «ranking-tabell», hvor alle maskinførere er med. På den måten kan alle kan se hvordan alle ligger an. Det blir på en måte litt «gapestokk» også, men jeg tror det vekker konkurranseinstinktet i mange, sier Tarjei.
Reduksjon hver eneste måned
At konkurransen i Aco Anlegg har vært en suksess, er hevet over enhver tvil. På under ett år reduserte bedriften den totale tomgangskjøringen fra ca. 41 prosent til ca. 14 prosent.
– Det har vært en kjempesuksess! Det virker som om maskinførerne synes det er artig. Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå i vinterhalvåret, når det er kaldt i maskinene, men vi har en relativt ny maskinpark og de fleste maskinene har Webasto, så det har ikke vært noe problem. Vi har faktisk hatt nedgang i tomgangskjøringen hver eneste måned siden vi startet konkurranseperioden – også gjennom vinteren, sier Tarjei.
– Jeg tror nok det har vært motiverende med en premie, men jeg tror også at konkurransen i seg selv har vært avgjørende. For selv om maskinførerne etter hvert visste at de hadde nådd målet, og at toppremien til Barcelona var sikret, så slakket de ikke av. De fortsatte å stå på og konkurrere internt. De siste par månedene har ikke én maskinfører hatt over 25 prosent tomgangskjøring. Det er altså ikke bare noen få som drar lasset; alle har gjort en skikkelig innsats.
Én måned fikk jeg høre at en annen maskinfører lå lavere enn meg! Da tenkte jeg «faen heller, da skal jeg klare enda bedre!»
Ble en vane
Svein Arve Blindheim er blant maskinførerne som har gjort det aller best. Han var riktignok noe skeptisk til å begynne med, men gjorde raskt store fremskritt med sin 17-tonners Volvo.
– Jeg var nok litt usikker i starten og var vel en av dem med høyest snitt ganske lenge. Men etter hvert så jeg at flere av kollegaene fikk det til, og jeg ville jo ikke være noe dårligere. Når jeg først fikk satt fokus på det, gikk tallene mine ganske raskt nedover. Jeg venta i spenning på rapportene som kom én gang i måneden, forteller han.
– Etter hvert har det blitt en vane å tenke på det. Også hvis jeg låner maskinen til en annen maskinfører, er jeg like påpasselig. Selv om det kun vil bedre hans snitt og ikke mitt eget.
Inspirasjon
Maskinfører Stian Blindheim (sønnen til Svein Arve) har muligens vært enda mer ivrig en sin far.
– Tidligere var det jo vanlig at maskinen bare sto og gikk når man var nede i grøfta en liten tur. Nå har det blitt en vane å vri om nøkkelen hver gang. Heldigvis er det både Webasto og LED-lys på alle nyere maskiner, så verken lys eller varme er noe problem. På de eldre maskinene måtte jo motoren være på for at vi skulle få varme i hytta eller at lysene skulle stå på. Dugg på ruta er stort sett heller ikke noe problem med Webasto i maskinen, sier han.
– Den interne konkurransen har helt klart vært en inspirasjon. Man vil jo slå kollegaen! Selv hadde jeg et ganske høyt snitt til å begynne med; opp mot 50-60 prosent. I mai var jeg helt nede i 5,09 prosent, så nå tror jeg ikke det er noe særlig mer å hente, smiler han.
– Handler om planlegging
En som har faktisk klart å tyne tomgangskjøringen enda lengre ned, er maskinfører Roar Døving. Med et snitt på nesten ubegripelige 0,89 prosent på sin beste måned, var han desidert lavest i Aco Anlegg.
– Jeg vokste opp på gård, og lærte tidlig å konkurrere med søsknene mine om det meste. Alt skulle gjøres så raskt og effektivt som mulig. I denne tomgangskonkurransen kom jeg ganske tidlig ned på et lavt nivå, og jeg hadde nok ikke det høyeste snittet i utgangspunktet heller. Men én måned fikk jeg høre at en annen maskinfører lå lavere enn meg! Da tenkte jeg «faen heller, da skal jeg klare enda bedre!», sier han og ler.
– Noe av aller viktigste er å unngå å ta telefoner mens jeg jobber. Jeg tror det er der det syndes mest rundt omkring. For sitter man i telefonen blir det automatisk noe tomgangskjøring. Tilsvarende gjelder det å være rask og fokusert hvis jeg for eksempel skal ta et målepunkt med GPS. Og må jeg ut av maskina og ned i grøfta, så gjelder det å gjøre flere ting på én gang. Alt handler om planlegging.
80 prosent tomgangskjøring
Hos Volvo Maskin Service i Møre og Romsdal er de imponert over hva Aco Anlegg har fått til.
– Det er tydelig at dette med tomgangskjøring har vært et fokusområde hos bedriften. Det blir stadig større fokus på dette blant kundene våre, og vi har jo snakket om dette i en del år nå. Likevel har vi kunder som kjører maskinene sine både 70 og 80 prosent på tomgang. Mange av de større entreprenørene har et snitt på over 60 prosent, forteller daglig leder Eivind Bøe.
– Blant alle Volvo-maskiner i vår region ligger gjennomsnittet på 31,3 prosent. Aco Anlegg ligger desidert lavest av alle bedriftene vi har oversikt over, og de trekker snittet betraktelig ned, slår han fast.
Gamle myter
Mange maskinførere hevder at maskinen trenger å stå på tomgang en stund før man tar den i bruk – for å «varme den opp». Likeledes vil mange la maskinen stå og avkjøle seg en stund før de slår den helt av. Stort sett unødvendig, ifølge Volvo Maskin Service.
– Dette er i all hovedsak gamle myter, som egentlig aldri har stemt. I hvert fall når det gjelder oppstart, for «kaldstart» er ikke noe problem. Hvis maskinen har gått veldig hardt, kan det imidlertid være fornuftig med en noe gradvis nedkjøling. Det handler om at når turboaggregatet blir veldig varmt og deretter stopper brått, så kan oljen bli stående og «brenne seg fast», sier serviceleder Roy Nesse.
– Det er heller ikke noe galt i å stoppe og starte maskinen en rekke ganger. Det er jo akkurat det eksempelvis nyere biler og busser gjør hver gang de stopper ved et lyskryss. Vi må se på helheten, og da ser vi at det lønner seg, både for miljøet og økonomisk. Vi sier til våre kunder at dersom de vil bruke opp penger på tomgangskjøring, så står de for så vidt fritt til å gjøre det, men det skal i hvert fall ikke stå på maskinen. Den tåler det, sier Eivind Bøe.