Jubler når norske vinner anbud

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, la ikke skjul på at konkurransen fra utenlandske aktører i anleggsbransjen har kommet for å bli. Men departementet heier på de norske og nordiske aktørene.

Både statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Jon Georg Dale skulle egentlig holde innlegg på Arctic Entrepreneurs første dag, men da det kolliderte med presentasjonen av den nye regjeringen, måtte begge melde avbud. Blant erstatterne var statssekretær Tommy Skjervold.

«Buss for tog»

– Når statssekretæren kommer i stedet for en statsråd, er det litt som å skulle ta toget til jobb, og så viser det seg at det er buss for tog. Jeg er «buss for tog», og det er jeg veldig klar over, sa han til latter fra salen, før han han fortalte at fremtiden ser lys ut for den norske anleggsbransjen.

Annonse

– Denne regjeringen skal bygge landet. Det kommer til å bli masse å gjøre, for det er mye som skal bygges i tiden fremover. For å bygge landet er vi nødt til å bevilge penger. Og det gjør vi. Samferdselsbudsjettet har økt med 75 prosent siden vi kom inn. Samtidig handler det om hvordan pengene blir brukt. Vi skal ikke nødvendigvis gå for de fineste, dyreste løsningene, men de beste løsningene. Kort og godt skal vi har mer infrastruktur for pengene, sa han.

Skjønner skepsisen

På spørsmål fra administrerende direktør i MEF, Julie Brodtkorb, om hva samferdselsdepartementet gjør for å bevare arbeidsplasser i distrikt-Norge, svarte statssekretæren følgende:

– Vi lever i en global verden. Det er i stor grad positivt, men det er også noen utfordrende sider ved det. I anleggsbransjen er det økende konkurranse fra utlandet, fordi utenlandske aktører ser at her er det muligheter for å tjene penger. Jeg tror man skal være forberedt på denne konkurransen. Den forsvinner ikke, sa statssekretæren.

– Men vi jubler jo litt hver gang en norsk eller nordisk aktør vinner et anbud. Det viser at de klarer å være med og konkurrere. Jeg skjønner skepsisen fra de små og mellomstore bedriftene fordi vi har en del større kontrakter nå. Men det henger jo sammen med at vi bygger mer sammenhengende. Det er viktig at det er en balanse mellom de små, mellomstore og store aktørene. Det blir kanskje flere større kontrakter, men de store entreprenørene er jo avhengig av å ha med underentreprenører, og de utenlandske er avhengige av å ha med seg norsk, lokal kompetanse. Så det gjelder å se på helheten, sa han til forsamlingen.