– Snøbrøyterne er «Norges siste slavearbeidere»

Kraftsalve fra MEF om Statens vegvesens praksis overfor små brøyteentreprenører.

MEF-direktør Julie Brodtkorb og MEFs regionsjef Randi Pedersen møtte nylig brøyteentreprenører i Tromsø. Sjåførene hadde ikke mye positivt å si om forholdene de arbeider under for Statens vegvesen.

– Når underentreprenørenes kontrakter har gått ut etter fem år er utstyret utslitt, helsa nedslitt og sjåførene er blakke og skilte, sier Randi Pedersen i en artikkel publisert av iTromsø (krever innlogging).

Annonse

Unngår arbeidsmiljøloven

Ifølge artikkelen i iTromsø består underentreprenørene i disse driftskontraktene  stort sett av enkeltmannsforetak, som ikke har samme rettigheter som en vanlig arbeidstaker. Sjåførenes kontrakt med Statens vegvesen gjør dem i følge MEFs regionsjef i praksis til «Norges siste slavearbeidere», skriver iTromsø.

– Hovedentreprenørene foretrekker enmannsbedrifter, fordi disse er unntatt arbeidsmiljøloven. Disse sjåførene kan i praksis pålegges vilkår der de må jobbe døgnet rundt. Hver eneste vinter jobber disse brøytebilsjåførene i altfor lange perioder uten å ha fri. Dette er den eneste arbeidsgruppa vi har igjen som ikke er beskyttet av noen type arbeidstidsbestemmelser, sier Pedersen til iTromsø.

Hun sier seg i artikkelen på iTromsø.no sterkt kritisk til Statens vegvesens fokus på laveste pris. MEF har bedt Vegdirektoratet om et regelverk med minimumsbemanning i kontraktene.