Taggede innlegg vinterdrift

De drifter over halve Vest-Agder

Her har Presis Vegdrift AS akkurat startet opp sin nye driftskontrakt i Kristiansand-området. Verdi: 729 millioner kroner. Nå drifter de over halve Vest-Agder. 

Presis start på driftskontrakt nummer 13

Presis Vegdrift AS er ny driftsoperatør på veiene i Hallingdalen. I helgen gikk startskuddet for den nye drift- og vedlikeholdskontrakten. Hallingdal er den 13. driftskontrakten mellom Presis Vegdrift AS og Statens vegvesen.

Mesta feiret ny Kongsberg-kontrakt

Mesta starter nå på ny runde med drift- og vedlikeholdskontrakten for Kongsberg. Det ble markert med kake i sølvbyen.

SVV forsvarte seg mot misfornøyde driftsentreprenører

Misnøyen brenner friskt blant landets driftsentreprenører. Statens vegvesens endringer i oppgjør for variable kostnader har sendt risikoen opp og prisene ned. – Bidrar til useriøse entreprenører. Man får det man betaler for, sier regionsjef Martin Grønnslett i MEF.

Rosa enhjørninger i driftskontrakter

Driftsentreprenører som er fornøyd med byggherrens priser og vilkår? Det er antakelig like vanlig som flygende enhjørninger med rosa pels.

Alt samlet i én hånd

Mählers ruller nå ut en ny plogstyring på nybygde brøytebiler. Her styres alt av plog, skjær, tipp og spreder med én og samme joystick. 

Nå blir det timesbetaling for salting

Fra denne sesongen endres oppgjørsformen på strøing. Statens vegvesen dropper pris pr tonn, betaler heller pr time. Hensikten: Bremse forbruk av salt og sand.

Tilbyr friksjonsmålere

Plogprodusenten Mählers tilbyr nå friksjonsmåleutstyr som kobles på kjøretøyet og som består av hjul som felles ned mot veibanen for å måle friksjonen.

Lanserer høytkastende sideplog

Til vintersesongen 2018-2019 lanserer den svenske plogprodusenten Mählers en ny, høytkastende sideplog for lastebiler.

Rasco spreder som tar «alt»

Denne Rasco-sprederen tar både salt, sand og fastsand. Selgeren t.h. var med på å utvikle selve fastsandmetoden i Norge. Mählers har fått agenturet på Rasco, og en erfaren ringrev med på laget.

Ny Epoke fastsandspreder testes på Tynset

Snart kommer også Epoke med en fastsandspreder. Nå i vinter går den nye sprederen i skikkelig vintertest. Per Erik Lillestrøm på Tynset er «testpilot».

Én bil brøyter over åtte meter bred vei

På E6 Romerike nord for Gardermoen går et spektakulært «brøytetog». Kun to biler brøyter fire felt motorvei i ett drag. Èn av bilene alene tar over åtte meters veibredde, med en 5,5 meter lang sideplog. Den lange sideplogen føyer seg til og med etter veiprofilen.

Snøtungt og værhardt på Vikafjellet

Stokkebø Maskin AS har mange års erfaring med brøyting og fresing på Vikafjellet. Akkurat nå er de midt i sin høysesong på den snøtunge og værharde fjellovergangen. Her brukes både brøytebiler, snøfresere og gravemaskin

Tiner møkkete bysnø til rent vann

Denne har gjenvunnet nær 2500 tonn grus, 33 kilo kobber, handlevogner og et bord ut av snøen i Oslos gater. NCCs snørensemaskin «S/S Terje» tiner 180 000 kubikkmeter snø i løpet av sesongen.

SVV setter nye driftskontrakter på vent

Fylker skal slå seg sammen til regioner. Hvem skal da være ansvarlig for driftskontrakter? Det vil Statens vegvesen undersøke. Har satt nye driftskontrakter på vent.

Lange driftskontrakter på korte parseller

Driftsstrekninger helt ned i 20-25 km med motorvei som brøytes i 80 km/t. Langvarige driftskontrakter, med store forventninger om innovasjon og nytenkning. Det blir andre boller på drift og vedlikehold med Nye Veier AS. Små entreprenører må antakelig belage seg på en UE-tilværelse.

Inviterer erfarne veidriftere til bords

Alle veier trenger drift og vedlikehold. Også Nye Veiers veier. Nå inviterer den ferske byggherren til driftssamling. – Vi vil lytte og lære før vi bestemmer oss for driftsformer, sier kontraktssjefen i Nye Veier AS. 

Høyteknologi i vinterdrift

Romerike Øst er en av landets mest høyteknologiske driftskontrakter. Nå i høst starter Peab ny kontrakt på strekningen. Her lages det saltløsning i et nytt blandeanlegg. Bilene går med nye universalspredere for alt av slurry, salt og sand, med innebygget vekt.

Romsdal-entreprenør må parkere utstyret

Indre Romsdal har vært oppdelt i mindre driftskontrakter i fem år. Fra neste år blir det én stor kontrakt igjen. Dermed mister Eide & Frilund AS muligheten til å by. – Ikke entydig om mindre kontrakter er mer kostnadseffektivt eller gir bedre kvalitet, begrunner Statens vegvesen.

Her gjør Mesta klart til åtte års drift på Vestfold Øst

Åtte års kontrakt, høyere andel egendrift og Euro 6/ Steg 4 på alt av biler og maskiner. Vi var med på det siste, praktiske vinterkurset for Mestas oppstart på den spesielle kontrakten Vestfold Øst.

Verdens nordligste barveistrategi?

Trodde du sort asfalt vinteren gjennom var forbeholdt de store veiene på Østlandet? Langt ifra. Så langt nord som i Bodø kjører Vegvesenet såkalt barveistrategi – med suksess.

Helikopter og radar mot snøskred

I Lavangsdalen sør for Tromsø vil Statens vegvesen i vinter kontrollere og utløse potensielle snøskred med helikopter. Og neste vinter kommer snøskredradaren.