Et liv i kjetting

Ble overrasket med medalje for lang og tro tjeneste hos Lilleseth Kjetting AS.

Åge Lilleseth har selv 70-årsjubileum i år, og han har vært aktivt med i driften av Lilleseth Kjetting nesten hele livet. Han har formelt jobbet i bedriften i 54 år, men skal man telle antall årsverk er det nok et tresifret tall, skriver Lilleseth Kjetting i en melding.

Stående ovasjoner

– Denne hedersmannen og hardtarbeidende arbeidskaren står det respekt av. Han er kjent som ekstremt lojal, pliktoppfyllende, serviceinnstilt, oppofrende og dedikert i sitt arbeid. Denne helgen ble han overrasket med medalje for lang og tro tjeneste hos Lilleseth Kjetting AS. Han fikk overrakt medaljen av daglig leder, bror, venn og kollega gjennom 39 år, Knut Lilleseth. Hele familien og alle ansatte med venner var tilstede under overrekkelsen. Overraskelsen var stor da han fikk nyheten, og det ble stående applaus og høylytt jubel og klapp fra alle som var tilstede under feiringen, opplyser Lilleseth Kjetting.

Annonse

Utvikles på Skarnes

Lilleseth Kjetting ble startet i 1947 av faren Asbjørn Lilleseth. Han utviklet mange kjettingmodeller rett etter andre verdenskrig, den mest kjente av disse var Combi Grip hesteskokjetting. Kjettingen ble en anerkjent firkantmønstret traktorkjettng på 50- og 60-tallet, og er forløperen til dagens heltflytende firkantmønstrede traktorkjettinger.

Asbjørn Lilleseth begynte som smed, men utviklet det til kjettingproduksjon. Han døde brått i 1975, og kona Else satt igjen med en kjettingfabrikk og fire barn som fremdeles gikk på skolen. Det ble harde tider, men sammen med Åge og etter hvert Knut klarte hun å holde firmaet flytende. Knut gikk inn i bedriften i 1978, og har arbeidet sammen med broren Åge i 39 år.

Starten var en utrolig vanskelig tid for familien og bedriften. Dette var ei tid da det fortsatt fantes mange små produksjonsbedrifter på Skarnes. Nå er det nesten bare «kjettingen» igjen, og den har vokst med produksjon, som skjer både i Finland, Estland og Østen, men utviklingen av kjettingmodellene skjer på Skarnes og skreddersys de krevende skandinaviske forholdene.