Beskytter mot sol og sprengstoff

Rykende fersk nyhet fra Hammerglass: Nye IR-vinduer i verneklasse 3 kommer til høsten. Beskytter mot sol, varme og eksplosiver.

Vi har skrevet om solbeskyttelse/solfilm, og vi har skrevet om sprengstoffbeskyttelse med Hammerglass. Dette er den første artikkelen om begge deler.

Nå er nemlig svenske Hammerglass helt i innspurten mot introduksjon av sin nyhet til høsten: Hammerglass Verneklasse 3 IR. Verneklasse 3 er sikkerhetsnivået for maskiner som jobber i miljø med fare for gjenstående sprengstoff, der frontruta er 12 mm tykk og montert i en RABS-godkjent stålramme. Det er ikke noe nytt.

Annonse

IR demper solvarme

Det nye er bokstavene «IR» til slutt. De står for Infrarød og innebærer at vinduene i det nye systemet demper solvarme med over 50 prosent. Til sammenligning reduserer vanlig solfilm varmen med 30 prosent.

– Dette er 12 mm Hammerglass, der vi har blandet inn infrarøde absorbenter i polykarbonat-granulatene før materialet blir ekstrudert til plater. Rutene er sotfarvede men bare 23 prosent. Dermed skal det ikke være noe problem med å se føreren gjennom rutene, sier Hammerglass-sjef Bengt Nilsson.

Ikke frontruta

De nye IR-rutene vil kunne leveres i komplette Verneklasse 3-pakker, i alle ruter bortsett fra frontruta. Hvorfor ikke frontruta?

– Dels fordi det ikke går å få IR-ruter i den ekstreme kvalitet som vi har i frontrutene. Dels fordi alle stålrammene kommer med egen rullegardin. Der er det allerede solbeskyttelse, sier Nilsson.

Hammerglass vernklasse 3. Her en skisse av komplett pakke til Hitachi ZX 6

Hammerglass vernklasse 3. Her en skisse av komplett pakke til Hitachi ZX 6

Til «alle» merker

IR-vinduene blir tilgjengelige til alle fabrikat som det i dag tilbys standard verneklasse 3 til. RABS frontruteramme finnes til disse:

  • Cat
  • Case
  • Doosan
  • Hitachi
  • Hyundai
  • Kobelco
  • Komatsu
  • Liebherr
  • Volvo

Risikerer man å få kontrolløren på nakken, med krav om å fjerne greiene fordi det er ettermontert og for mørkt?

Nei, i følge Hammerglass skal det ikke være noen grunn til det.

– Hammerglass IR har et lysgjennomslipp på 77 prosent. Dermed klarer vi kravene i de offisielle maskinstandardene. Der er kravet for godkjente ruter en lysgjennomslipp på 75 prosent, sier han.

CE-merking

Nilsson påpeker at CE-merkingen av maskiner ikke påvirkes av Hammerglass-monteringen.

– Dessuten er ikke rutene en del av FOPS*-testen, så rutene er ikke med til å stabilisere karosseri/maskinstruktur. Alt dette har vi fra SMP (Svensk MaskinProvning) i Malmö, som gjennomførte FOPS-tester med Hammerglass for en tid siden, utdyper Nilsson.

Lysgjennomslipp

Sol- og varmedempingen i de nye IR-vinduene er dessuten ikke mørkere enn at vinduene fortsatt er innenfor kravene i standarder, som er en del av Maskinforskriften.

– Hammerglass IR har et lysgjennomslipp på 77 prosent. Dermed klarer vi kravene i de offisielle maskinstandardene. Der er kravet for godkjente ruter en lysgjennomslipp på 75 prosent, sier Bengt Nilsson.

Kostnadene? Joa, de er der. En standard Hammerglass verneklasse 3 ligger på 90-100 000 kroner, ferdig montert. Med varmedempende IR-vinduer blir det «bare» ca 5 000 kroner dyrere.

*FOPS: Fall Over Protection System