Hybrid hjullaster

En hybridversjon av 18 tonns-hjullasteren ZW 220 var en av stjernene på Hitachis show på Intermat-messen.

Maskinen bruker i følge Hitachi teknologi fra hurtigtoget Shinkansen og produsentens egen EH-serie tipptrucker i nyvinningen.

Diesel-elektrisk

ZW 220 HYB-5 drives dieselelektrisk, med en firesylindret motor som produserer strøm til to elektriske framdriftsmotorer.

Annonse

Når maskinen ruller fritt eller bremser, lagres overskuddsenergi i en kondensator. Herfra hentes den ut igjen under akselerasjon.

Sekser

Den konvensjonelle ZW 220-5 drives av en Cummins motor med seks sylindre og 194 hk. Den nye hybridversjonen en mindre, firesylindret motor.

Hitachi har ikke opplyst motorens fabrikat eller effekt, men fremholder at hybridmaskinen bruker 26 prosent mindre diesel enn sin konvensjonelle broder.

Automatiserte kontrollfunksjoner gjør at maskinen selv velger turtall på motoren, for eksempel under bruk av aggregatet til løfting eller lasting.

Fordeler

Hitachi hybrid graver og hjullaster

Hitachi har fra før en hybrid graver.

– Det er fire hovedfordeler ved hybridsystemet: Redusert dieselforbruk, forbedret pålitelighet og sikkerhet, mindre støy og enkel bruk. Levetidskostnadene for maskinen er også redusert, takket være mindre vedlikeholdsbehov på generator, framdriftsmotor og bremser, sier Hitachi i pressemeldingen om hybrid-hjullasteren.

ZW 220 HYB-5 går i serieproduksjon nå. Men i første omgang blir den kun lansert på det japanske markedet. Priser eller lanseringsdato i Europa sies det intet om.

Tilsvarende

Maskinen er Hitachis første serieproduserte hjullaster. Men John Deere lanserte for et par år siden hjullasteren 644K, basert på tilsvarende teknologi.

Dieselelektrisk framdrift har lange tradisjoner, spesielt på de tyngste hjullasterne og tipptruckene. Hitachis egne tipptrucker har røtter i gamle Euclid, som den japanske produsenten kjøpte i 2000. (Video: 1992 LeTorueau L-1000 laster en Euclid R90 100 tonns dumper. Artikkelen fortsetter under videoen)

El-doser

Caterpillar lanserte i 2008 en dieselelektrisk bulldoser, D7E. Den har ingen lagring av energi, og er dermed ingen hybridmaskin. (Fortsetter under videoen)

I likhet med Hitachis nye hjullaster gjør den elektriske fremdriften at maskinen ikke trenger gir. Kraft og fart er fullstendig trinnløst.

Moment

– Førerne elsker dem! D7E-en mister ikke pusten. De bare dytter på, og turtallet endres svært lite. Momentet er fenomenalt. De dytter nesten like mye masse som en D8, men bruker mindre diesel enn en D6, sier en arbeidsleder i et amerikansk entreprenørselskap.

Lagring av overskuddsenergi i kondensator er den samme teknologien som Komatsu bruker i sin PC215 hybrid gravemaskin. Der er det energi fra oppbremsing av sving som tas vare på, og hentes ut i oppstart av neste sving.