Bedre hytte på nye Case G-serie hjullastere

Nå kommer Case ut med sin nye G-serie hjullastere. Her har de tatt et skikkelig tak i hytta. Nordnorske hjullasterbrukere har vært med på utviklingen av dette førermiljøet.

Case 1021G.

Case 1021G, med driftsvekt et hår under 28 tonn.

Case Construction Equipment hadde i forrige uke offisiell lansering av sin nye G-serie hjullaster. Serien består av syv modeller, fra 12-tonneren 521G til 30-tonneren 1121G. Det er spesielt én ting som er endret og forbedret på den nye serien: Førermiljøet.

Førermiljø

– Den nye G-serien handler egentlig om én ting, og svært viktig endring: Førermiljø. Case har ikke rørt det som fungerer bra. Fremdeles er det sterk FTP motor med EU Steg4, ZF transmisjon, og alt som fungerer bra på F-serien, sier markedsansvarlig Kathrine Dagenborg i Case-importør Dagenborg Maskin AS.

Annonse

F-serien kom i 2011, og har vært en viktig maskin for den eneste maskinimportøren med hovedsete i Nord-Norge.

– I fjor hadde vi faktisk 30 prosent markedsandel med Case hjullaster i Troms. Men det betyr at her i hjemmemarkedet vår har F-serien vist seg å være en stabil og sterk maskin som er godt likt av mange, sier Dagenborg.

Nytt design

Den nye G-serien handler primært om ny hytte, førermiljø, ventilasjon og nye kamera/skjerm. Case har også endret noe på designelementer som en mørkere grå farge og endring på dekaler.

–  Hytta er 100 ny design. Den er det bredeste hytta på markedet i dag, og fremdeles naturligvis ROPS-/FOPS II-sertifisert. Førersetet er nytt, et skikkelig Luxus Grammer-sete der Case ønsker å tilfredsstille et krevende nordiske marked! Betjeningen av lasteaggregatet sitter i armlenet, slik at det blir samsvar med bevegelsene fra maskinen til stol og fører. Dette oppleves mye mer behagelig for føreren, sier Case i pressemeldingen om den nye G-serien.

Lydnivået er redusert med 2 dB, til 68 dB (fra 10-16 tonn) og 69 dB hos de største. 2 dB høres ikke så mye ut, men det er en skala som ikke følger vanlig lineær tall-logikk.
– Etter det jeg får opplyst vil dette oppleves som en reduksjon i støynivået med hele 1/3 av tidligere, sier Kathrine Dagenborg.

Utsikt

Case 921G, 21,7 tonn og 255 hk.

Case 921G, 21,7 tonn og 255 hk.

Så går hun tilbake til hytta og førermiljøet igjen. Utsikten denne gang.
– Oversikten er fenomenal! Den buede frontruta gir nok markedets beste oversikt. Flere av våre kunder som har sett bilder og video av G-serien sier det samme: Oversikten er utrolig bra, sier hun.

Hekkmontert kamera og en større skjerm i hytta samt større speil både innvendig og utvendig gjør sitt for å bedre oversikten ennå et hakk. Oppvarmet bakrute og 15 luftventiler i hytta gjør sitt for at den varmer godt på de kalde dagene.

Nordnorske kunder med i utviklingen

Dagenborg er som du skjønner svært entusiastisk overfor den nye G-serie hjullastere. Ikke minst fordi noen av de beste hjullasterkundene deres faktisk har vært med på utviklingen.

– Nettopp på grunn av de nordiske krav til førermiljø i hjullaster. Så det er godt for oss å se at det som er viktig for våre kunder er tatt hensyn til når vi nå serden ferdige G-serien. Det er en spennende maskin. Her har Case ikke hatt noen lettvinte løsninger. Her er det kvalitet fra start til slutt. Vi gleder oss til den første kommer til oss her i nord! Vi regner med å ha en første G-serie-hjullaster hos oss til etter sommeren. Men før den tid blir vi å samle en gjeng for en demotur til Case Customer Center i Paris for skikkelig ”nordnorsk” demokjøring, sier Kathrine Dagenborg.

 G-SERIES 521G 621G 721G 821G 921G 1021G 1121G
Bucket Payload 3.9 t 4.7 t 5.5 t 6.4 t 7.5 t 9.5 t 10.2 t
Bucket Volume 2.1 m³ 2.3 m³ 2.7 m³ 3.6 m³ 4.0 m³ 4.4 m³ 5.0 m³
Power 142 hp 172 hp 195 hp 230 hp 255 hp 320 hp 347 hp
Weight 12.2 t 14.2 t 16.2 t 19.4 t 21.7 t 27.9 t 30.0 t