Ingen slår Toyota Hilux når det gjelder rykte som anleggsbil. Nå har den kommet i ny versjon. Den er større og mer komfortabel, men det spørs om ikke Toyota har bommet i motorvalg.
Toyota Hilux har et unikt rykte på seg som bilen du ikke greier å ta livet av, om du så går inn for det. Nå har den kommet i ny versjon. Toyota sier selv at den er ”helt ny”, men de har absolutt greid å lage en bil der de som har kjørt Hilux før kjenner seg igjen.
Lengre, bredere og lavere
Den nye versjonen er lengre og bredere enn den forrige, men lavere i totalhøyde. Likevel med plenty bakkeklaring.
Baksiden av den medaljen er at bilen blir litt mindre oversiktlig. Spesielt hjørnene foran krever tilvenning for å skjønne hvor de er. Bakover får man hjelp av ryggekamera. Under et høyere panser sitter en ny 2,4 liters Euro 6 motor. Den er snill på utslipp, og byr på ganske bra dreiemoment. Men 150 hester blir snaut når man setter en dieseltank eller skuffe i kassa og henger en tre tonns henger etter.
3,5 tonns henger
Nå kan nemlig også Hilux trekke “full” hengervekt på 3,5 tonn. Riktignok i en Heavy Duty-versjon der det må betales ekstra for blant annet hardere fjærer.
Hilux er sikkert uslitelig. Men den skal også konkurrere med Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara og ikke minst Volkswagen Amarok. I konkurranse med f.eks sistnevntes 224 hk V6-er, så blir en 150 hk firer noe tynt.
Mer moment enn før
Dreiemomentet er viktigere enn hestekreftene når det skal trekkes henger og lass. Den nye 2,4-liters motoren er oppgitt med mer dreiemoment enn den utgående 3,0-literen, og gir absolutt inntrykk av å ha mye å by på. Men vi greier ikke å se at det er like mye som de store motorene i Ranger og Amarok.
Elektronikk til hjelp og støtte
Hilux har nå fått den samme «crawler»-elektronikken som har sittet i Landcruiser en stund. Legg i lavserie, evt supplert med sperre på bakaksel, så har man en bil som på alle måter yter føreren stor assistanse. Enten det går oppover, bratt nedover eller bare er ordentlig kulete, bløtt og jævlig.
Da er Hilux like god som før, og enda bedre: I tillegg til crawler-elektronikken har den nemlig et hakk kortere overheng og bedre angrepsvinkler både foran og bak.