Etter 10. september 2016 må ALLE lastebilsjåfører som driver med godstransport i yrkessammenheng ha med dokumentasjon for sin yrkessjåførkompetanse. Unntatt noen ganske få.
Alle lastebilsjåfører som driver med godstransport i yrkessammenheng må ha yrkessjåførkompetanse.
Sjåfører som skal utføre godstransport utenfor Norge må ha gyldig yrkessjåførkompetanse fra 10. september 2016.
Yrkessjåfør-utdanning (YSK)
- Yrkessjåførforskriften trådte i kraft 10. september 2008, og alle som har tatt førerkort for lastebil eller buss etter denne dato, skal gjennomføre grunnutdanning og bestå eksamen.
- Hvert femte år skal sjåførene inn på obligatorisk 35 timers etterutdanning.
- Yrkessjåførutdanningen er en felles satsing for å øke kompetansen for alle yrkessjåfører i hele EU/EØS området.
- I etterutdanningen fokuseres det på temaer som er viktige for den enkelte sjåfør, og som er relevant i forhold til hvilke oppgaver sjåføren har.
- Sjåføren skal ha blant annet ha kompetanse innen ulykkesberedskap, sikring av last, optimal bruk av kjøretøyet og andre relevante tema som service og riktig kundebehandling.
- Fullført utdanning eller bestått eksamen, merkes med kode 95 i førerkortet, i noen tilfeller som eget bevis.
Ikke en dag senere. Uansett førerkort.
Unntak for noen få
Sjåfører med lastebilførerkort fornyet/utstedt i 2006 eller 2008 med utløpsdato i 2016 eller 2018 kan ta kontakt med en trafikkstasjon for å fornye førerkortet og få påført yrkessjåførkompetanse (kode 95) med gyldighet ut 2016.
Hæ? Hva slag utsettelse er dette? Og hvem gjelder det for?
Da må se litt tilbake i tid:
Krav om yrkessjåførkompetanse ble innført i 2009. Den gangen ble det i Statens vegvesens datasystemer lagt inn yrkessjåførkompetanse for noen personer, med gyldighet frem til 31.12.2016.
Dette gjelder kun for norske førerkort med førerrett i klasse C1, C1E, C eller CE som er:
- Utstedt i 2006 med 10 års gyldighet, og som utløper i perioden 10.9. – 31.12.2016
- Utstedt i 2008 – men før 10. september det året – med 10 års gyldighet, som har utløp i 2018.
For disse to gruppene er siste frist for kjøring i Norge 31. desember 2016.
– Utdanningen sikrer at lastebilsjåfører innen godstransport har riktig og nødvendig kompetanse. Vi oppfordrer både sjåfører og arbeidsgivere til å kontrollere at utdanningen er i orden, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Arvid Mytting i en pressemekding.
Risikerer anmeldelse og kjørenekt
Etter 10. september 2016 må alle lastebilsjåfører som driver med godstransport i yrkessammenheng ha med dokumentasjon for sin yrkessjåførkompetanse.
Disse dokumentene skal kunne framvises ved kontroll. Kjøring uten slik dokumentasjon vil føre til kjøreforbud og anmeldelse.