Lyser ut konkurranse om veidrift i Salten

Klimakutt og kvalitet på vinterdrift teller med når Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift av riksveiene i Salten.

Kontrakten gjelder fra høsten 2025 og fem år framover – med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Dette ifølge en pressemelding fra Veievesenet.

Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksvei 80 fra Fauske til Bodø, riksvei 827 til Drag og riksvei 77 fra E6 til riksgrensa. I tillegg til veiene i Salten, er riksvei 73 fra Trofors til riksgrensa på Helgeland en del av kontraktsområdet. Totalt er det 475 kilometer riksvei som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveier.

Annonse

Veidrift innebærer å holde veiene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.

Første gang i Nord-Norge

Tradisjonelt blir veidriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. De siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med. I tillegg gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører før det blir klart hvem som vinner konkurransen.

Det er første gang en slik kontrakt tas i bruk innen veidrift i Nord-Norge.

– Vi er spente på å se hvordan entreprenørene vil bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt om hvordan de kan drifte veiene best mulig. Blant annet ser vi fram til å se hvilke løsninger de velger for å kutte i CO2-utslipp og metoder for å redusere saltforbruket. Klimaet i Salten varierer fra kyst til innland og høyfjell, og veksler fort, så evnen til å håndtere dette er også blant faktorene som bli vektlagt, sier byggeleder Per Arne Pedersen i Statens vegvesen.

Omfattende prosess

Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen innen 2. desember. Se hele kunngjøringen i doffin.no

Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenørene til forhandlinger.

Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.

Etter planen skal kontrakten undertegnes i slutten av april 2025.

Variert område

Kontrakten omfatter riks- og europaveier i Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold og Hamarøy, deler av Rana, samt Grane og Hattfjelldal kommuner.

Kontraktsområdet har store variasjoner, med både bytrafikk, spredt bebyggelse med lav trafikk, mange tunneler, samt høyfjellsoverganger.