Drøyt 110 første- og andreårslærlinger var nylig samlet i Kristiansand for å få faglig og sosialt påfyll. Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB) i Agder sørget for et interessant, lærerikt og morsomt program.
Dette var andre gang OKAB Agder arrangerer felles samling for både første- og andreårslærlinger. Det var en ubetinget suksess da ble arrangert første gang i 2019, og tanken var at det skulle gjentas hvert eller annethvert år, men så kom pandemien og satte en stopper for planene.
I slutten av august i år var det endelig duket for ny samling. Den foregikk på Sørlandsparken, og gikk over to dager. Den første dagen var felles for alle, mens første- og andreårslærlingene hadde hvert sitt opplegg på dag to.
Hvordan bli rik?
– Lærebedriften Holbæk Anlegg, ved Syvert Fossdal, var først ut. Han snakket blant annet om hva som forventes av lærlingene, om rettigheter og plikter, hvordan sykefravær blir håndtert og hva arbeidsgiver legger vekt på ved ansettelser, forteller daglig leder i OKAB Agder, Frank Nygård.
– Videre holdt Marie Olaussen et interessant og forhåpentligvis inspirerende innlegg om privatøkonomi. Hun har skrevet en bok som heter Hvordan bli rik på et år, og hun hentet en del poenger derfra. Som blant annet at kun ved å endre vanene sine, så er det mulig å frigjøre overraskende mye penger, som da kan brukes til det man egentlig har lyst til å prioritere.
Humor og alvor
Hvis noen av lærlingene var litt signe etter en god lunsj, så våknet de brått opp da Odd Sevland satte i gang med sitt innlegg om HMS. For maken til entusiasme, engasjement og kraftig stemme har undertegnede sjelden opplevd under et foredrag. Kombinert med mye humor og en lettbent tone, formidlet han et veldig seriøst og alvorlig budskap.
Han tok utgangspunkt i sin egen svært alvorlige arbeidsulykke i 1996, som skjedde fordi han selv ikke tok HMS på alvor. Som følge av slurv og lettvinte løsninger, ble han livstruende brannskadet da han som instruktør skulle demonstrere hvor farlig det er å håndtere metanol.
– Jeg var så utrolig dum! Tre av dere som sitter her nå må betale skatt resten av livet for å betale det som det kosta samfunnet at jeg lå på Haukeland sykehus i månedsvis, sa han til en særdeles lydhør forsamling unge mennesker.
Det verste var likevel hvordan det gikk utover Sevlands familie og nærmeste venner, og det var nok ikke bare undertegnede som fikk en tåre eller to i øyekroken da han fortalte om hvordan hans egen sønns reagerte og opplevde den skrekkelige hendelsen. Dette gjorde tydelig inntrykk på lærlingene.
Vil ha mer hjerte i bransjen
Sevland hadde en bønn til bransjen, som han mener er nødvendig for å ta HMS ordentlig på alvor:
– Vi trenger mer «hjerte» i denne bransjen! Det er stor forskjell på å «måtte» noe, og å «ville» noe. Hvis du «må» gjøre noe, bare fordi det er et påbud, så bruker man hodet og følger reglene for å unngå eventuelle konsekvenser ved ikke å gjøre det. Hvis man derimot «vil» gjøre det, fordi man forstår de bakenforliggende årsakene, så gjør man det med hjertet, og da stikker det mye dypere. Vi trenger altså mer hjerte, slo han fast.
Dagen ble avsluttet med at Asle Bentsen fra Kompetansesenter for rusfeltet (Korus), holdt et innlegg om rusmidler. Selv om undersøkelser viser at bruken av enkelte rusmidler, som kokain, øker blant ungdom, så er det likevel slik at de aller fleste ikke ruser seg, sa han.
Veltepetter
På dag to ble førsteårslærlingene delt i seks grupper, som roterte mellom like mange stasjoner. Dette foregikk på Skandinavisk Trafikksenter. Der fikk de blant annet prøve «veltepetteren», en Toyota Yaris som kunne snurres rundt. Med setebeltene godt festet, satt de inni bilen da den snurret, mens flasker og andre lette gjenstander falt omkring der inne.
Poenget var naturligvis å belyse viktigheten av å bruke bilbelte – og bruke det riktig – men også å illustrere hvor farlig løse gjenstander kan være. Selv små gjenstander kan bli dødsfeller ved en kollisjon. Dette er høyst relevant for mange i bransjen, som kjører rundt med mye verktøy og annet utstyr i bilen.
Krasj-test
En annen post på programmet handlet om ulike rusmidler og hvordan det påvirker kroppen. Lærlingene fikk utdelt «ølbriller», som de måtte ha på seg mens de gikk en liten hinderløype og plukket opp ting fra gulvet. Det ble en god del sjangling og unøyaktige bevegelser.
Videre var det en førstehjelpspost, hvor det ble sagt at «forebygging er den beste førstehjelpen». De aller fleste skadene skjer jo som kjent fordi man «skal bare». Ytterligere en post handlet om fart og andre farer i trafikken. Der kom det fram at enkelte lærlinger ikke likte å bruke bilbelte. En av dem mente hardnakket at han kunne klare å holde seg fast med hendene hvis han krasjet i traktor, da den ikke går så fort.
Det var da passende at lærlingene fikk prøve en «krasj-test», hvor de fikk sitte i en vogn som skled nedover i 7-8 km/t, før den gjorde bråstopp. Selv med bilbelte på, ble de slengt ganske kraftig fremover. De fikk nok noe å tenke på.
Oppstart av over 50 nye lærekontrakter
Det var også en brannslukkingsøvelse på programmet, hvor lærlingene lærte om brannfarer og hvordan branner kan slukkes. Sist, men ikke minst, ga OKABs Ivar Helge Andersen og Trond Holm læringene en del praktisk informasjon.
De orienterte blant annet om sikkerhetsopplæring, arbeidsavtaler, bedriftsinterne rutiner, regler for fravær, sykemeldinger og permitteringer, førerkortbestemmelser, læreplan og dokumentasjon, før lærlingene til slutt skrev under på lærekontraktene.
– Det sparer oss for et stort antall reiser ut til hver enkelt bedrift og anleggsplass for å gjøre det samme der. Det er både tid- og ressurssparende for alle parter, så det er «vinn-vinn» både for lærlingene, bedriftene og oss i OKAB, sier Trond Holm.
Gokart var innertier
Andreårslærlingene hadde en litt enklere – og betydelig mer adrenalinfylt – andre dag. De fikk nemlig kjøre gokart. De var gjennom både treningsheat og kvalifiseringsheat, før det hele ble avsluttet med finaleløp. Her var det fellesstart, hvor deltagerne ble stilt opp etter sine beste rundetider fra kvalifiseringen, og første kart i mål etter ni runder, stakk av med sammenlagtseieren.
Skal vi dømme etter lærlingenes engasjement, er det ingen tvil om at gokartkjøringen var en skikkelig innertier. Og førsteårslærlingene kan sannsynligvis se fram til det samme neste år.
Viktig å være med
– Tanken er at dette nå skal bli en årlig samling. Vi vil ha litt varierende program for dag én, slik at det ikke blir ren repetisjon, men gokartkjøring ønsker vi å gjennomføre for andreårslærlingene hvert år. Særlig når vi ser hvor populært det var nå i år, smiler Tore Eikås. Han har nylig sluttet i OKAB, men har vært primus motor for både planlegging og gjennomføring av samlingen.
– Dette er nok noe de fleste lærlingene vil huske lenge, sier Bjørn Øyvind Tønnesen, styreleder i OKAB Agder.
– Det er viktig at de er med på slike samlinger. Ikke bare for det faglige utbyttet, men også «minglingen» mellom både første- og andreårslærlinger, på tvers av fagretninger og skoler. Jeg tror det er viktig for dem senere i livet å skape disse relasjonene. Det er også derfor OKAB bruker så mye tid og ressurser på å planlegge og arrangere disse samlingene, avslutter han.