Kia EV9 som varebil med to seter og grønne skilter

Norge er første land i verden hvor Kia EV9 kan leveres som toseters varebil. Ifølge importøren er dette en biltype som har vært etterlengtet som elektrisk toseter.

Kia Bil Norge er først i verden med å bygge om en EV9 til varebil med to seter. Dette har de gjort uten å skjære i tak eller annet interiør. Det er heller ikke nødvendig med utvendige endringer av bilen.

– Det er mange som ikke trenger eller ønsker å kjøre rundt i det vi ofte omtaler som en kassebil. Nå får de en elektrisk mulighet. En skikkelig kul SUV med skikkelig størrelse på. Vi har testet den ut på en rekke varebilbrukere allerede og de sier to ting. Dette er tøft, og her sitter man faktisk ganske godt, forteller kommunikasjonssjef for Kia Bil i Norge, Christian Lagaard, i en pressemelding.

Annonse
Lengden på varerommet i EV9 er over to meter. Åpningen er over 70 centimeter høy. I versjonen med dobbelt gulv blir det én høyde på hele gulvet. (Foto: Kia Bil Norge)

Lengden på varerommet i EV9 er over to meter. Åpningen er over 70 centimeter høy. I versjonen med dobbelt gulv blir det én høyde på hele gulvet. (Foto: Kia Bil Norge)

Skuffer i gulv

Lengden på varerommet er 207 cm og åpningen er 73 cm høy. Som standard leveres bilen med ett gulv med to innebyggede skuffer. Varebilen kan også leveres med dobbelt gulv og fire skuffer. Da blir også gulvet helt flatt innover i lasterommet. Den kan leveres mede elektrisk justering av ratt og seter. Setene har for øvrig både varme og kjøling. Bilens lengde er over fem meter og bakkeklaringen er nærmere 18 centimeter. WLTP rekkevidde er på inntil 563 kilometer som RWD, og 512 kilometer som AWD. Bilen beholder også sin opprinnelige garanti på sju år.

– EV9 med firehjulsdrift har 2500 kg hengervekt, god bakkeklaring, rask lading og over 500 kilometers WLTP-rekkevidde. På 15 minutter skal man, under ideelle forhold, fylt på 249 kilometer rekkevidde. Alle versjoner av EV9 som er tilgjengelig kan bygges om. Også den rimeligere versjonen med bakhjulsdrift, hvor plassen og bakkeklaringen er den samme.

En skuff på hver side er standard. Velger man det doble gulvet er det totalt fire skuffer. (Foto: Kia Bil Norge)

En skuff på hver side er standard. Velger man det doble gulvet er det totalt fire skuffer. (Foto: Kia Bil Norge)

Rullende powerbank

Ved hjelp av V2L teknologi kan bilen også brukes som en rullende powerbank. Man skal kunne koble alt fra stikksag til høytrykkspyler og lamper til en EV9 med en vanlig kontakt. Bilen leverer 3600 watt ut av ladeluken med V2L koblingen på plass.

Prisene for Kia EV9 varebil starter på kr. 710 900,- eks. mva., bakhjulsdrift, og versjonen med firehjulsdrift starter på kr. 758 900,- eks. mva.

– De vi har vist bilen til sier det er bra det kommer en slik type helelektrisk SUV som varebil på markedet. Så langt er vi jo alene om dette i Norge. Dette kan fort bli en viktig bil i porteføljen til Bertel O. Steen, som fra før er sterke på varebil, mener Lagaard.

Trenger du 3600 watt til noe? Bare å plugge i enten inni bilen eller via V2L adapteret på utsiden. Nok effekt til lamper, lade drill, stikksag, kaffetrakter eller vaffeljern. (Foto: Kia Bil Norge)

Trenger du 3600 watt til noe? Bare å plugge i enten inni bilen eller via V2L adapteret på utsiden. Nok effekt til lamper, lade drill, stikksag, kaffetrakter eller vaffeljern. (Foto: Kia Bil Norge)