Sertifisert for EU-kontroll på traktor

I 2023 kommer det nye påbudet om EU-kontroll for traktorer konstruert for hastigheter over 40 km/t, registrert 1. juli 2005 eller senere.

De siste ukene har landbruksmekanikere fra en rekke selskaper sittet på skolebenken i den splitter nye FK-skolen på Gardermoen. Kurslokalet ligger i samme bygning som det nye logistikksenteret til Felleskjøpet Agri, og har som formål å bidra til kunnskapsheving av både ansatte og kunder.

Magnus og Kjetil fra Lena er to av en rekke Felleskjøpet-ansatte som nå sertifiseres til å ta periodisk kjøretøykontroll på traktor. De var også noen av de første elevene på den nye FK-skolen.

Annonse

Tilbake på skolebenken

Magnus Haugen Evenstuen og Kjetil Johansen jobber til daglig ved Felleskjøpet på Lena.

– Vi er jo ikke vant til å sitte rolig på skolebenken og høre på teori, så akkurat det var litt krevende. Samtidig er dette svært interessant, og det er stas at vår avdeling på Lena vil være klar til å gjennomføre EU-kontroller, sier Kjetil Johansen, i en pressemelding fra Felleskjøpet.

Nå er han og kollega Magnus sertifisert til å utføre EU-kontroll på traktorer. Til sammen vil 21 avdelinger i Felleskjøpet Agri få dette på plass før det nye påbudet innføres neste år.

Kurset har flere praktiske poster. Her måles styretrykk for brems ut til tilhenger. Det kontrolleres både for hydraulisk brems og for trykkluftbrems. (Foto: Felleskjøpet)

100 kontrollører

PKK-kurset er utviklet av Bilkurs Rogaland, etter forespørsel fra Traktor- og landbruksimportforeningen (TLIF). De første kursene ble avholdt på Klepp tidligere i år. Nå etter ferien var kurset i EU-kontroll det første på den nye FK-skolen til Felleskjøpet Agri på Gardermoen. Senere i høst flyttes kurset til Trondheim.

Jens Storhaug i Bilkurs Rogaland sier de håper å få sertifisert cirka hundre kontrollører i 2022. Ifølge Felleskjøpet kreves det 60 times opplæring, både teoretisk og praktisk, for å bli sertifisert som EU-kontrollør for traktor.

– Lokalene her på FK-skolen er flotte. Det er lyst og fint, og den store hallen er glimrende for den praktiske biten, sier Jens Storhaug i Bilkurs Rogaland.

Brøyting og leiekjøring

Han oppfordrer traktoreiere som må ha EU-kontroll om å følge med på veivesenets hjemmeside for detaljer rundt datoer for når traktoren eventuelt må være EU-kontrollert.

Storhaug forteller at traktorer som kun går til jordbruk i egen næring vil være unntatt kontrollen. Eieren av traktoren må da selv inn og registrere en egenerklæring på Statens vegvesens nettside, eller levere denne erklæringen på en trafikkstasjon. Dersom dette ikke blir gjort før fristen, må det tas en EU-kontroll før en kan legge inn en egenerklæring for å få fritak for EU-kontroll.

– Brukes traktoren til brøytevirksomhet, leiekjøring eller lignende, må den EU-kontrolleres først etter fire år etter første registreringsdato, deretter annethvert år, sier Jens Storhaug.

Frode Dahl er konserndirektør maskin i Felleskjøpet Agri og styreleder i TLIF. Han sier prosessen fram til dagens ordning med periodisk kjøretøykontroll har foregått i tett samarbeid med veivesenet og TLIF.

– Vi er fortsatt noe usikre på hvor mange som vil ha behov for periodisk kjøretøykontroll, og det er en betydelig investering som blir gjort gjennom denne opplæringen, sier Frode Dahl.