På leverandørkonferansen for nullutslippsmaskiner fikk Norges største leverandører presentere sine ideer for fremtidens store utslippsfrie anleggsmaskiner.
Vertskap for leverandørkonferansen, som ble arrangert under messen Vei og anlegg 2022 på Lillestrøm, var Statens vegvesen, Nye Veier AS, Bane NOR og Oslo kommune.
Mange gode ideer og tanker
– Vi inviterte bransjen til konferansen for å dele sine ideer med oss, dersom vi skal oppnå målet om å halvere klimagassutslippene fra anleggsvirksomheten vår innen 2030 krever det et felles løft av byggherrene og entreprenørene og leverandørene. Dette får vi ikke til uten å benytte en stor andel utslippsfrie maskiner, sier Per Fjeldal, klimarådgiver i Utbyggingsdivisjonen og koordinator for leverandørkonferansen, i en pressemelding.
– Bestillingen fra regjeringen er at vi skal bruke krav i offentlige anskaffelser enda mer aktivt som et virkemiddel, men før vi kan stille krav må vi vite hva som er handlingsrommet, altså hva bransjen kan levere. Det var utgangspunktet for konferansen, sier han.
Leverandørkonferansen markerte starten på en markedsdialog med oppfølgende 1:1-møter med leverandører, der mulige konsepter kan presenteres nærmere.
– Vi fikk presentert mange gode løsningsforslag, og min oppfatning er at bransjen er motivert og «fremme i skoen» med tanke på å utvikle innovative løsninger for fremtidens utslippsfrie anleggsmaskiner, sier Fjeldal.
Sammenfallende mål
– Det var viktig for oss å få frem våre behov, samtidig som vi var lydhøre for innspill fra bransjen og leverandørene, poengterer Fjeldal.
Han forteller at et felles budskap fra oppdragsgiverne og mange av byggherrene var et de har sammenfallende mål, og at det vil bli stilt krav om nullutslippsløsninger når teknologien blir tilgjengelig. – Pilotprosjekter er viktige for å teste ut ny teknologi, i samarbeid med bransjen, sier han.
– Vi ga bransjen en veldig klar oppfordring om å sikre seg en plass i markedet og foreta investeringer i nullutslippsmaskiner tidlig, samtidig som vi uttrykte et felles ønske om å få informasjon om mulige teknologiske løsninger og innspill om hva som «må til» av virkemidler for at utviklingen skal kunne skyte fart. Vi har hastverk om vi skal nå målene våre, det er nå «lavutslippstoget» går!
Statens vegvesen vil være en pådriver
– Veivesenet vil bruke offentlige anskaffelser som drivkraft for utvikling og implementering av nullutslippsteknologi, sa John Atle Haugland, avdelingsdirektør kontrakt og marked, i Statens vegvesens Utbyggingsdivisjon.
– Vi har en stor portefølje med nye prosjekter i årene som kommer, og utbyggingsporteføljen har siden 2020 hatt klare klimakrav. Klima har vært et viktig kriterium både i tildeling av kontrakter, og i gjennomføring av prosjekter, verktøykassen vår med virkemidler skal videreutvikles, fastslo Haugland.
Haugland presenterte noen av de viktigste grepene fremover:
- miljøpolicy
- oppstart av flere nye pilotprosjekter for fossilfri anleggsdrift
- etablering og implementering av prosjektet «KlimaDigital»
- miljøsertifisering av Utbyggingsdivisjonen i Vegvesenet
- ny teknologi som tildelingskriterium i store totalentrepriser
Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen benyttet anledningen til å påpeke at han er godt fornøyd med at tettere dialog med bransjen de siste par årene allerede har gitt gode resultater.
Davik sa at utviklingen med små utslippsfrie anleggsmaskiner er godt i gang, men at nå står de store anleggsmaskinene for tur. Han understreket at her er det store muligheter, for disse maskinene vil bli etterspurt.
Statens vegvesen jobber for følgende:
2025: nullutslippsløsninger tilgjengelig i alle vektklasser
2027: kun utslippsfrie maskiner i kravspesifikasjonen
2030: 50 % kutt er nådd med god margin – som også er etatens toppmål
2033: alle anlegg er utslippsfrie eller på biogass
– Dersom Statens vegvesen skal kunne stille krav til utslippsfrie anleggsmaskiner i alle kontrakter innen 2027 krever det at slike maskiner faktisk finnes i markedet. Vi er godt i gang, men vi få opp farten, understreket Davik.
Stor interesse og gode innlegg
Omkring 150 deltakere på leverandørkonferansen fikk høre innlegg fra oppdragsgiverne så vel som fra bransjen som respons på utfordringen om å realisere betydelige kutt i de direkte utslippene på anleggsplassene mot 2030.
–Maskinleverandørene hadde en nøkkelrolle under denne konferansen. Det er de som bygger de maskinene som entreprenørene bruker. Innleggene vi fikk høre vitner om at det er mange initiativer på gang – alt fra gruvemaskiner som kan benyttes med mindre ombygginger til spesialmaskiner til tunnel, til hybride løsninger med både kabel og batteri., forteller Fjeldal.
Han legger til at presentasjoner fra flere entreprenører også ga tilslutning til arbeidet med det grønne skiftet i anleggssektoren, men at de ønsker drahjelp fra byggherrekrav i konkurransegrunnlag og kontrakter. Han fremhever at presentasjoner av løsninger knyttet til kraftforsyning og hydrogen var spesielt interessante, og at innlegg fra aktører som fokuserte på sprengningssikkerhet og støtteordninger også var interessante, heter det i meldingen fra Statens vegvesen.