Byggingen av blant Ringeriksbanen, Fornebubanen og ombygging av E16 og E18 vil føre til store mengder overskuddsmasser. Nå utarbeider Bærum Ressursbank et system som skal gjøre det enklere å utnytte verdien av overskuddsmassene lokalt.
Bærum kommune sitter tett på disse problemstillingene, med store mengder overskuddsmasser forventet i forbindelse med infrastrukturprosjekter i regionen det neste tiåret.
Derfor har kommunen, sammen med Oslo og Asker, via Bærum Ressursbank, tatt initiativ til å utvikle et markedssystem som skal gjøre det enklere å utnytte verdien av overskuddsmasser lokalt.
– I første omgang har vi fokus på steinmasser, men også andre masser, som knust betong er aktuelt å få inn i systemet etter hvert, sier Fredrik Morberg, prosjektleder for markedssystemet i Bærum Ressursbank. Han forteller at markedssystemet skal legge til rette for enklere, tettere og smarte samarbeid mellom byggherre, entreprenører og transportører med å håndtere overskuddsmasser på en effektiv og miljøvennlig måte. Prosjektet skal bidra til bedre forvaltning og utnyttelse av masser og skal gi bedre effektivitet og lønnsomhet for entreprenørene.
Finne hverandre
Bærum kommune har mottatt 15 millioner kroner fra Innovasjon Norge, og markedssystemet skal utvikles gjennom en offentlig, innovativ anskaffelse.
– Vi begynte å kartlegge behovene i juni i fjor, en såkalt behovskartleggingsfase, og har i januar og februar gjennomført 22 dialogmøter, sier Morberg. Han forteller at gjennom møter med blant annet private og offentlige bransjeaktører, oppstartsselskaper, IT-selskaper og rådgivingsselskaper, har de kartlagt ni ulike behovsområder som det nå jobbes videre med. I og med at dette er en offentlig anskaffelse gjøres alle kunngjøringer gjennom Doffin, og neste ut er konkurranseutlysning for utvikling av plattformen.
– Konkurransefasen varer til august/september, deretter begynner ett og ett halvt år utviklingsløp, sier Morberg. Markedssystemet vil enkelt forklart bli et sted hvor de som har overskuddsmasser og de som trenger masser kan finne hverandre.
Tomt for stein
Systemet skal også bidra til å skape nødvendig tillit, transparens og standardisering, som skal være forutsetning for godt samarbeid og et effektivt marked. I sum skal dette resultere i bedre utnyttelse av massene, mindre nyproduksjon, mer effektiv transport og mindre tomkjøring.
– Det vil bli knapphet på kvalitetsstein, og kalkyler viser at det rundt 2050 vil være tomt for dette i Oslo-regionen, sier Kjersti Kvalheim Dunham, prosjektleder i Bærum Ressursbank. Hun forteller at markedssystemet som nå utvikles vil få bransjen til å «snakke» sammen på en helt ny måte, og på den måten optimalisere massetransporten. Ifølge Dunham er ca. 40 prosent av transporten på dagens prosjekter i regionen tomkjøring. Ved å kommunisere via markedssystemet skal man kunne planlegge for mindre tomkjøring, som igjen vil gi en økonomisk gevinst for transportørene og ikke minst en miljøgevinst.
Endring må til
Markedssystemet skal gi brukerne enklere tilgang til kvalitets- og forurensningsdokumentasjon. Dette gjøres ved at all nødvendig dokumentasjon om massene skal registreres i systemet, som igjen gir kjøper bedre kontroll på at massens kvalitet er i henhold til det som er avtalt. Det skal være enkelt for sjåfører å forholde seg til systemet, slik at avsender/mottaker skal kunne spore massene. Summen av alle data som legges inn, som for eksempel transport og bruk av overskuddsmasser, lager et klima og miljøregnskap som både bransjeaktørene og tilsynsmyndigheter har stor nytte av.
– For å få et optimalt system må det gjøres noen tilpasninger i regelverket, sier Dunham. Hun forteller at det per i dag er vanskelig å gjøre om på tillatelser som er gitt, og forteller at i enkelte prosjekter i regionen dumpes høykvalitetsprodukter i fyllinger, mens det er stort overskudd av dårlige produkter.
– Det nye markedssystemet vil bli sunn fornuft satt i system, og vil være vinn-vinn for alle, sier Kjersti Kvalheim Dunham.
Markedssystemet skal bidra til å nå klimamålene og gi økt samfunnsnytte gjennom å:
- Skape bærekraftig massehåndtering
- Øke bruken av overskuddsmasser
- Redusere uttak av nye masser
- Redusere deponering av resirkulerbare masser
- Effektivisere transportene
- Tilby mer optimale transportløsninger
- Redusere tomtransport og kjøreavstander
Kilde: Bærum Ressursbank