Frykter arbeidsplasser går tapt

Prisen på drivstoff tapper anleggsbedriftene i Finnmark. Årsmøtet i Maskinentreprenørenes forbund (MEF) har i helgen behandlet politiske saker som er avgjørende for anleggsbransjen i Finnmark. Så langt har ikke entreprenørenes bønn til regjeringen om å gjøre noe med kostnadene for drivstoff blitt hørt.

– Det er kritisk for mange entreprenører nå. Vi frykter arbeidsplasser går tapt fordi anleggsentreprenørene ikke får kompensert for de høye dieselprisene, sier leder av Maskinentreprenørenes forbund (MEF) avd. Finnmark, Ove Eriksen fra Alta.

Les også: Vedum skuffet entreprenørene

Annonse

Høye drivstoffkostnader

Siden nyttår og til nå har entreprenørens kostnader til diesel økt med nær 40 prosent. Utfordringen for mange entreprenører er at de jobbene som utføres i dag har priser som ble avtalt før drivstoffprisene løp løpsk. De høye kostnadene som er nå kompenseres i mange tilfeller ikke av byggherre.

En gravemaskin bruker typisk 10 liter diesel i timen, noe som fort kan utgjøre 10 000 kroner mer i kostnader til drivstoff hver måned per maskin. En typisk entreprenørbedrift i Finnmark kan fort ha 50-100 000 kroner mer i drivstoffkostnader – per måned.

Les også: Alarmerende prisøkning – fare for konkurser

Anleggsfolk må ta regningen

– Vi reagerer på at det er anleggsfolk som bygger landet som blir sittende igjen med regningen for sanksjonene mot Putins krigsøkonomi. Vi trodde at Trygve Slagsvold Vedum skulle hjelpe folk som oss når han kom til makten. Jeg har 123 000 kroner mer i dieselkostnad for to brøytebiler i måneden, sier Svend Ingvar Hoel Larsen, daglig leder i Larsen Maskin og Transport i Hammerfest og hovedstyremedlem i MEF.

Nye tall fra en fersk medlemsundersøkelse utført blant MEFs medlemmer i Finnmark viser at hele 34 prosent av medlemsbedriftene sier at dieselprisene i svært stor grad påvirker bedriften og at de vil kunne måtte permittere, nedbemanne og si nei til nye oppdrag.

– Staten har brukt store ressurser på å holde hjulene i økonomien i gang gjennom pandemien. Nå trenger lastebileiere og anleggsbransjen krisehjelp for å få kontroll med kostnadene vi har nå. Vi også sikre at det offentlige får ut planlagte jobber, så vi unngår oppdragstørke og ytterligere nedbemanninger, sier Ove Eriksen