Statsrådene Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jan Christian Vestre (Ap) hadde invitert bransjen for å bli informert om den akutte krisen entreprenørene står i, men Vedum valgte å ikke stille. Hva det skyldes kan man bare spekulere i.
– Jeg er skuffet over at Vedum, etter å ha innkalt oss til møte, ikke dukket opp. Han er tydeligvis ikke interessert i å lytte til entreprenørbransjen, sier en tydelig skuffet Julie Brodtkorb, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund, etter dagens møte i Nærings- og fiskeridepartementet.
Masseoppsigelser
Med seg til møtet hadde Julie og MEF-medlem Svend Ingvar Hoel Larsen, daglig leder i Larsen Maskin og Transport AS fra Hammerfest, resultatene fra den ekstraordinære medlemsundersøkelsen som nylig ble gjennomført.
Resultatene fra undersøkelsen er nedslående. Hele 99 prosent svarer at de økte dieselprisene i stor eller noen grad berører deres virksomhet. På spørsmål om hvor kritisk prisstigningen på diesel er for bedriften, svarer fem prosent at bedriftens virksomhet er truet av snarlig konkurs. Omsatt i ansatte betyr dette at 2000 personer kan stå uten arbeid om kort tid.
Fare for konkurs
31 prosent (293 bedrifter) av de små entreprenørselskapene som svarte på undersøkelsen, oppgir at de om kort tid må redusere sin virksomhet, og/eller permittere eller si opp ansatte.
Blant de mellomstore bedriftene er det seks prosent som oppgir at de er truet av snarlig konkurs, mens 35 prosent oppgir at de må redusere aktivitet og/eller permittere eller si opp ansatte.
Tre av de 1276 bedriftene som har svart er store og varsler at de er truet av snarlig konkurs, mens 19 prosent oppgir at de om kort tid må redusere sin virksomhet og/eller permittere eller si opp ansatte.
Les også: Alarmerende prisøkning – fare for konkurser
Jobber gratis
Med økte priser på stål, sprengstoff, diesel og strøm, er det mange entreprenører som snart må betale av egen lomme for å utføre oppdragene de har påtatt seg. Som en snarlig løsning på den akutte situasjonen entreprenørene nå er i, presenterte Brodtkorb og Hoel Larsen to løsninger for næringsministeren.
– Den ene løsningen er å fjerne CO2-avgiften på dieselen. Den andre er å indeksregulere offentlige kontrakter nå og ikke om et halvt år, og det må gjelde helt ut til utøvende entreprenør, sier Brodtkorb. Aller helst ser hun at regjeringen velger en kombinasjon av begge.
– Da vil vi få en løsning som gjør at entreprenørene kan fortsette med å bygge landet vårt og vedlikeholde veiene vi kjører på, sier hun.
Ifølge Brodtkorb og Hoel Larsen har næringsminister Vestre forståelse for hvordan bransjen sliter, men han kom ikke med noen lovnader om en umiddelbar løsning.
– Men han skjønte at norske entreprenører ikke kan jobbe gratis, sier Julie Brodtkorb.