ID. Buzz Cargo: El-varebil fra VW

Nylig ble den elektriske varebilen ID. Buzz Cargo avduket i Oslo.

– Vi har stor tro på at ID. Buzz og ID. Buzz Cargo vil treffe mange segmenter, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Etter flere år med planlegging og utvikling, og nesten like mange år med spekulasjoner, hadde nylig Volkswagens nye og klimanøytrale flerbruksbil ID. Buzz verdenspremiere, ifølge en pressemelding fra den norske importøren.

Annonse

ID. Buzz er en relansering av folkevognbussen som var svært populær i flere tiår og etter hvert ble et ikon. Bilen kommer både som elektrisk personbil og elektrisk varebil.

Norge er et viktig marked

Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge har stor tro på at ID. Buzz vil gjøre det enklere for flere å velge et nullutslippskjøretøy.

– Norge er et viktig marked for Volkswagen. Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass. Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr, sier Wirak.

Forhåndssalget av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo åpner før sommeren, og de første bilene vil etter planen rulle rundt på norske veier før nyttår.

El-varebilen har et lasterom på 3,9 m3, og har plass to europaller. Foto: VW

Bygget som elbil

Volkswagen har de siste årene satset tungt på et fullelektrisk bilsegment med sine klimanøytrale ID.-modeller. ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blir familiemedlem nummer 6 og 7 i ID.-serien.

– ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i elektrifiseringen av nyttekjøretøysegmentet. Ved å bruke Volkswagens MEB-plattform får vi en bil som er bygget som elbil fra bunnen av med de fordelene dette gir, sier Wirak.

Personbilutgaven av ID. Buzz kommer i første omgang med 5 seter. Senere vil den komme med 6 seter, og det vil også komme en lengre modell med 6 og 7 seter. ID. Buzz Cargo kommer med 3 seter, et lasterom på nesten 4 m3 og bakhjulsdrift.

Begge utgavene av ID. Buzz blir lansert i høst med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). På lynladestasjoner (DC) kan begge modellene av ID. Buzz lade med inntil 170 kW effekt. Det gjør det mulig å lade batteriet fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

Selv om bilen er avduket må vi vente ytterligere noen måneder før den offisielle rekkevidden og de norske prisene blir offentliggjort.

Karbonnøytral

Nye ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blir overlevert til kunder karbonnøytralt. Det betyr at utslipp som ikke kan unngås blir kompensert for. Det gjelder utslipp ved fabrikken i Hannover, i produksjonen av moduler i Volkswagengruppens komponentproduksjon og transporten frem til europeiske kunder.

Volkswagen har satt som mål å redusere karbonavtrykket fra alle sine kjøretøy med 40 prosent, basert på 2018-nivå, innen 2030. Her spiller ID. Buzz en nøkkelrolle. Den elektriske drivlinjen i ID. Buzz og ID. Buzz Cargo er utslippsfri i bruk. Kilde: VW