Mekling.no videreføres – tid for underentreprenørene

I 2019 ble Mekling.no opprettet som et prøveprosjekt, da bransjen så behov for et meklingssenter for utenomrettslig konfliktløsing. Tjenesten er flittig brukt, men foreløpig mest av de store entreprenørene og byggherrene.

Mekling.no er den felles satsingen til de store statlige byggherrene (Statens vegvesen, Nye Veier, Bane Nor, Statsbygg) og entreprenørene, representert ved MEF, EBA og NELFO samt rådgiverne RIF og Arkitektbedriftene. Hensikten er å få ned antallet konflikter i bygg- og anleggsbransjen og få raskere, billigere og bedre håndtering av disse.

– Det siste året har vi håndtert om lag 150 saker, sier Morten Tveten, leder for sekretariatet i Mekling.no.

Annonse

– Vi har hatt noen saker for MEF-medlemmer, bl.a. i større veiprosjekter hvor det har vært konflikt om kontraktsforståelse, og mellom MEF-bedrift og fylkeskommunen. Nylig har vi også kommet med forslag til oppmann/ekspert i forbindelse med en tvist om bygging av tørrmurer. Sistnevnte gjelder både forståelse av kontrakt/håndbøker og utførelse, sier han.

Billigere og raskere

– Vi ser imidlertid at de store entreprenørene, og særlig byggherrene, benytter Mekling.no i mye større grad enn underentreprenørene og rådgiverne.  Det kan være flere årsaker til dette, sier Tone Gulliksen, advokat i MEF.

– Trolig er de fleste lite kjent med hva vi kan gjøre og hva vi kan oppnå. Mekling og bruk av ekspert eller oppmann er langt billigere og raskere enn domstolprosesser. Det er heller ikke slik at mindre saker ikke kan håndteres av oss.  Vi har meklet krav på under 50 000 kroner og vi håndterer disse sakene i snitt på under 30 dager, sier Tveten.

– I tingrettene i dag er det ofte en ventetid på et halvt år eller mer. Når vi først får partene til bordet, har vi klart å løse nærmere 90 prosent av disse. Jo tidligere vi får saken til oss, jo større er sjansen for at vi kan få en god løsning. Test oss! oppfordrer han.

Ny og bedre tilpasset tjeneste

– Vi må nok ta noe selvkritikk på at vi ikke har fått laget en bedre løsning for de mindre og mellomstore entreprenørene. Dette gjelder ikke bare MEF. Vi er nå i gang med å få på plass et kompetanseprogram, hvor en viktig del er å forebygge konflikter ved at vi kjører en workshop før spaden settes i jorda, fortsetter Tveten.

– Hensikten er at alle i prosjektet – byggherre, totalentreprenør, underentreprenører og rådgivere – har en felles oppfatning av risiko i prosjektet og hva som skal leveres, altså kontraktsforståelse. Ikke minst en felles «handlingsplan» for hva vi gjør hvis uenighet oppstår. Her kan man på forhånd dessuten få tilordnet teknisk og juridisk ekspertise, slik at denne er tilgjengelig på kort varsel.

– Vi vil også arbeide aktivt fra MEF for at tjenestene til Mekling.no blir brukt i langt større grad. Hvis du har et problem, kontakt oss i MEF så raskt som mulig, og vil vil kunne ta dere videre til Mekling.no, skyter Tone Gulliksen inn.

– Dette er en kostnadsfri tjeneste for dere som er medlemmer. Selve bruken av mekler/ekspert er noe som partene må dele på, men vi oppnår gode priser, og sammenlignet med en rettssak snakker vi om svært beskjedne beløp, sier hun.

Standardene er under endring

– Foruten de allerede nevnte partene, er også Standard Norge med i dette arbeidet. Fra årsskiftet utarbeider Mekling.no felles lister over eksperter og meklere, som vil bli formidlet via Standard Norge. Vi kommer dessuten til å ta initiativ til å endre og modernisere standardene, slik at det i langt større grad blir vanlig å bruke ekspert/mekler i standardene. I dag kan byggherrene i for stor grad «velge bort» dette hvis man ønsker, sier Morten Tveten.

– Ikke minst jobber vi med ansvarsforsikringen og MEFs forsikringstilbud, slik at sakene i langt større grad blir løst utenom rettssalene, sier Gulliksen.

«Løse problemet selv»

– Det er klart at man uansett bør forsøke å løse sakene selv med motparten. Dette er raskest og billigst, sier Tone Gulliksen.

– Likevel kan man fort komme i en situasjon der man bruker altfor mye tid blant egne ansatte; tid som heller burde vært brukt til å tjene penger på oppdraget eller nye oppdrag. En del har heller ikke tilstrekkelig spesialkunnskap, og i stedet for en løsning, kan det ende opp i en enda mer omfattende konflikt. Søk derfor gjerne bistand, avslutter hun.

Tre enkle grep

  • Er du i konflikt med kunde eller leverandør?
  • Vil du bevare fremtidig samarbeidsforholdet?
  • Vil unngå rettssak og dyre advokatregninger?
  • Trenger du en person som kan bistå i forhandlinger og løsning?

MEF og Meklingssenterets tre enkle grep kan spare deg tid, penger og sikre fremtidig samarbeid:

  1. Kontakt juridisk avdeling i MEF eller Meklingssenteret (tveten@mekling.no).
  2. Meklingssenteret kontakter motpart for å sikre at det er enighet om å prøve konfliktløsning.
  3. En nøytral mekler og ekspert på fagområdet vil forsøke å hjelpe dere å komme til enighet.

Bistanden fra Meklingssenteret er gratis for MEF-medlemmer. Honorar til mekler/ekspert avtales i hvert tilfelle.