Ny generasjon på veien: Topp jobb – og aller best om natta

Ole Aspås Haugen (24) startet nylig på sin andre sesong som brøytebilsjåfør. Han kjører for HR Entreprenør AS, og er en del av et stort generasjonsskifte blant sjåfører hos HE Svevia Norge. Aller best trives han om natta.

Tekst: Harald Vingelsgaard – anleggsmaskinen@mef.no

TYDAL / RØROS: Han kjører en ny Volvo FH540 med høyfjellsplog over et fjell i uvær. Strekningen er Langsvola på fylkesvei 705, mellom Brekken og Tydal i Trøndelag.

Annonse

En vegg av hvit fokksnø slår mot frontruta.

– Jeg ser ikke mer enn fram til neste brøytestikke, sier sjåføren.

Han styrer brøytebilen med stødig hånd. Her er det kraftig vind i kastene, mellom 15 og 20 sekundmeter, samtidig som det snør. Nordvesten slår hardt. Han kjører nordover og mye av snøen han kaster ut av veien med plogen, fyker tilbake. Bilene kan likevel trygt kjøre bak brøytebilen, om det kommer noen.

Noen hundre meter lengre framme er det god sikt. Snart kjører han mellom to dype fonner på begge sider av veien. Der er det mye snø i veibanen.

– Hvis det blir mye verre enn dette, så må veien stenges, sier Ole Aspås Haugen.

Kaos

– Fullt kaos! Slik var det noen dager tidligere. En bil med tilhenger ble stående bom fast i snøhaugen, midt på veien!

Ole Aspås Haugen kjørte opp på fjellet med shovel for å åpne veien fra sørsiden. Andre brøytemannskaper kjørte traktor med snøfreser fra den andre siden, fra Stugudal. Flere brøytebiler var også med på aksjonen. 18 personbiler ble bragt trygt over fjellet, før veien stengte.

– Det viktigste var å få folka ned fra fjellet. Vi fikk ros på Facebook av disse sjåførene, sier Aspås Haugen.

Komfortabelt

Han er på vei nedover i retning Brekken. Det er bedre sikt. Ute er det fortsatt sterk vind, noen kuldegrader og iskaldt. Inne i bilen har han det varmt og godt.

– Jeg kjører i sokkelesten. Det er komfortabelt, sier Aspås Haugen. Telefonen ringer. Han setter på hodetelefonen og prater.

Brøytebilsjåfør Aspås Haugen er fast ansatt i firmaet Ramlos som holder til på Os i Østerdalen, en mil sør for Røros. Ramlos og Brødr. Harsjøen eier selskapet HR Entreprenør AS, som har kontrakten med Svevia.

Ole Aspås Haugen har fagbrev i Vei- og anleggsfag. Han jobbet med grunnarbeid og maskinarbeid i et annet firma, før han så en annonse med ledig stilling som brøytebilsjåfør i Ramlos.

Han ville prøve noe nytt, og søkte på jobben.

– Jeg begynte å kjøre brøytebil i oktober høsten 2020, sier Aspås Haugen.

Da hadde han tatt forskjellige kurs, blant annet vinterdriftskurset til Statens vegvesen, et kurs alle brøytebilsjåfører må ha.

Etter første vinter som brøytebilsjåfør, er han ikke i tvil.

– Dette er en topp jobb! Ordentlig trivelig. Jeg møter mange trivelige folk. Når jeg kjører, prater jeg mye i telefonen med andre brøytebilsjåfører som er ute på jobb i nærheten, sier Aspås Haugen.

Lite trafikk

Da vi møtte ham, hadde han vakt fra klokka 19.00 om kvelden til klokka 07.00 om morgenen.

– Jeg synes det er aller best å kjøre om natta, når det er lite trafikk.

Han jobber når det er dårlig vær og kan ta noen fridager når han ikke må ut på veien med brøytebilen. Sist vinter var det en lang periode med mye kulde. Kaldere enn minus 30 grader. Da tok han fri noen dager.

I hektiske perioder kjører han mer eller mindre i ett fra klokka 19.00 om kvelden til klokka 07.00 om morgenen.

– Når jeg kommer hjem sover jeg tre-fire timer. Utpå ettermiddagen ligger jeg på sofaen og hviler en stund, før jeg kjører igjen.

Aspås Haugen kjører en Volvo FH 540, 2020-modell med Mählers høyfjellsplog. Plogen er ekstra høy. Gode 2,3 meter på det høyeste, faktisk.

Forrige sesong var en fin vinter å starte som brøytesjåfør. Ikke altfor mye snø, sett i det store bildet. Men i perioder har det vært svært værhardt, så ille at han har stengt veien over Langsvola flere ganger.

Denne veien stenges med bommer på hver side av fjellet. Avgjørelsen om stengt eller åpent ligger hos brøytebilsjåføren.

Mye info

Trafikantene får beskjed via skilt på veien. Det gis også info om dette på nettsiden til vegvesenet eller via nettaviser, radio, TV og sosiale medier.

Ole Aspås Haugen bor på en gård på fjellet i Glåmos, kun et par kilometer fra veien som han brøyter.  På denne gården har han vokst opp. Derfor kjenner han været i området hvor han brøyter.

Han følger værmeldinga nøye, mange ganger om dagen. Et kamera på en værstasjon ved bommen på den ene siden av fjellet, er til stor nytte. Men den viktigste informasjonen får han fra sine egne øyne oppe på fjellet.

– Det er bedre å kjøre brøytebilen på fjellet én gang for mye enn én gang for lite, sier han.

– Hva er det viktigste i jobben din?

– Brøyte! Slik at veien blir kjørbar!

– Hva er det viktigste du må gjøre når du kjører?

– Jeg må være konsentrert og følge med på veien. Vindusviskerne må være gode, slik at jeg får god sikt.

Den første sesongen ga den unge brøytebilsjåfør en bratt lærekurve. Både ved å kjøre selv, og ved å snakke med eldre, erfarne sjåfører. Han fikk også anledning til å lære på den hardeste måten.

Dramatikk

Ole Aspås Haugen ble nemlig utsatt for et uhell kort tid etter at han begynte å kjøre brøytebil.

– Jeg var ute og strødde sand. Kjørte mellom 20 og 30 kilometer i timen. Veien ble speilblank av regn som hadde frosset til is et sted. Jeg kom litt for langt ut på kanten av veien med bilen.

Brøytebilen veltet og ble liggende på sida. Aspås Haugen klatret ut av vinduet og hoppet ned på veien i sokkelesten. En bilist plukket ham opp og kjørte ham hjem. Han bruker alltid sikkerhetsbeltet. Det var han ekstra glad for den dagen.

– Uten beltet kunne jeg ha blitt kastet ned på passasjersida og slått hodet.

Han fikk ingen fysiske skader, men en støkk. Nå er alt tilbakelagt. Ikke noe problem. Brøytebilen fikk noen bulker som ble reparert. Etter det kom bilen i full drift igjen.

Trygt

Ole Aspås Haugen kjører trygt videre. Når han kommer til Brekken har han kjørt i to timer. Hans rode er fra Brekken, over fjellet til bommen på den andre siden og tilbake igjen.

Det snør. Det blåser. Det er snøfokk. Uværet fortsetter. Han snur og kjører straks samme vei igjen, over fjellet. Til glede for bilene som er på farten. Brøytebilsjåføren er en hverdagshelt for folk på farten. Uten brøytebilen, hadde de aldri kommet over fjellet Langsvola denne dagen.

– Jeg skal kjøre brøytebil i mange år framover, forsikrer brøytebilsjåfør Ole Aspås Haugen.

Nå er han snart i gang igjen.