Mange søknader om arbeidsvarsling på én gang? Nå vil Statens vegvesen gjøre det enklere å holde oversikten. Gjelder søknader tilbake til….
– Mange entreprenører har et stort antall arbeidsvarslingssøknader på gang samtidig. Det kan være lett å miste oversikten,
Det sier Fred Anton Mykland i en pressemelding fra Statens vegvesen. Han er avdelingsdirektør for Transport øst i SVV.
Den nye nettbaserte løsningen for søknad om arbeider på og ved vei som ble lansert i november i fjor sies i pressemeldingen å ha vært svært vellykket for både brukerne og Vegvesenet.
Effektiv søknad om arbeidsvarsling
– Digital arbeidsvarslingssøknad har gitt en bedre brukeropplevelse og søknadsprosessen har både blitt mer strømlinjeformet og effektiv. Saksbehandlingstiden har gått ned og etter hvert som flere funksjoner kommer på plass vil vi kunne hente ut store gevinster internt, avslutter Mykland.
Men for de som har mange søknader inne samtidig kan det altså være så som så med oversikten. Her har mye vært opp til den enkelte søkers eget system. Det har nå blitt bedre.
Statens vegvesen har laget en egen oversikt, som ble lansert i forrige uke. Hver søker finner alle søknader samlet, viser status på hver enkelt søknad og hvilke tillatelser som er gitt. Informasjonen finner du på «din side» når du er innlogget på SVVs nettside.
Samlet oversikt på ett sted
Her finner man en samlet oversikt over tillatelser på arbeidsvarslingssøknader innsendt fra mai 2021.
- Oversikt over egne og virksomhetens søknader
- Oversikt over hvilke tillatelser som er gitt
- Søknader som er sendt inn
- Søknader under utarbeidelse
- Søknader som er mangelfullt utfylt og saksbehandler har bedt om mer informasjon
Raskere saksbehandlingstid
– Dersom man har behov for å søke om forlengelse eller gjøre endringer i allerede godkjente tillatelser vil det nå kunne gjøres enklere. Målet er å effektivisere prosessene for både søker og saksbehandler. I tillegg sikrer vi at alle søknader behandles likt, forteller Mykland.